Disney Classics #40: The Emperor's New Groove



The Emperor's New Groove (2000)

Good guy: Pacha 2/5
Pacha är inte huvudkaraktären i den här filmen men den snälle, storvuxne farmaren, voicad av John Goodman får vara good guy här. Är väl inget större fel på honom men han är inte den starkaste figuren i filmen.

Bad guy: Yzma 3/5
"Scary beyound all reason" jo kanske det men Yzma är inte direkt bästa Disneyskurken men då hon kanske inte är så skurkaktig så är hon ändå rätt skoj.

Love interest: Emperor Kuzco 4/5
Huvudkaraktären får plats här istället då kejsare Kuzco älskar sig själv. Han är väldigt självupptagen och egoistisk även efter han blir förvandlad till lama och får det tufft. Och jag gillar det. Precis som jag gillar Karlsson på takets sätt att alltid sätta sig själv främst så uppskattar jag även kejsarens liknande tankesätt. Även om han till slut såklart lär sig att tänka på andra människor så är Kuzco riktigt kul på vägen dit. David Spade har väl aldrig gjort nån människa glad egentligen men han funkar bra som rösten till kejsar-laman.

Comic relief: Kronk 4/5
Medhjälpare till Yzma är den korkade men innerst inne godhjärtade Kronk. Kronk är enligt mig en av de absolut roligaste Disney-karaktärerna! Visst humorn går nästan uteslutande ut på att han är dum men det görs på ett väldigt roligt sätt. Patrick Warburton, för mig mest känd som den korkade Puddy i Seinfeld, gör rösten till Kronk helt perfekt.

Musical numbers: 2/5
Bara två låtar med i filmen. Det inledande numret av Tom Jones är underhållande medan Stings Oscarsnominerade bidrag som avslutar filmen inte riktigt håller så hög klass.

Total: 4/5
Storyn i The Emperor's New Groove är kanske inte så originell och animationen är väl inte särskilt spektakulär. Men! Jag gillade verkligen den här filmen. Jag hade inte sett den förut men vill minnas att jag tog avstånd till den när den kom. Vilken miss. Som sagt storymässigt är den kanske inte den bästa men den är sjukt underhållande. Tillsammans med Aladdin och The Great Mouse Detective är detta nog den jag skrattat mest åt. Filmen följer Disney-mallen pretty much men den känns väldigt annorlunda och det är framförallt humorn som sticker ut från de övriga klassikerna.
Roliga karaktärer, roligt manus och filmen är helt enkelt väldigt rolig att titta på. Det värderar åtminstone jag väldigt högt när jag kollar på animerad film.


Next up: Atlantis: The Lost Empire

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0