Disney Classics #31: Aladdin

Baby when you call me you can call me Al


Aladdin (1992)

Good guy: Aladdin 2/5
Aladdin är ganska trevlig huvudkaraktär, trevliga låtar och rätt skillad, men jag hatar honom när han är douchig, upplåst prins så därför får han bara en tvåa.

Bad guy: Jafar 4/5
"My most trusted advisor" säger sultanen när denna människa vars utseende, röst och beteende fullkomligt dryper av ondska. Jafars maktbegär driver honom till att göra diverse hemskheter innan den till slut stiger honom åt huvudet och han luras in i en andelampa. Jafar har dessutom den kanske bästa sidekicken i Iago.

Love interest: Jasmin 3/5
För att vara Disney-prinsessa så har ju Jasmin ändå lite balls. Stark vilja och mycket smartare än sin naive sultanfar. Lyckas lura Jafar så att Aladdin kan sno lampan men tyvärr så klantar Aladdin till det den gången.

Comic relief: The Genie 5/5
Jag älskar The Genie! Dan Ekborg gjorde en bra dubbning men det är ju Robin Williams som ÄR anden i lampan. Tycker nästan han är ännu roligare nu än när jag var sex år gammal, hans introduktion är hysterisk. Robin Williams, som är känd för sina improvisationer, gjorde så att filmen inte fick någon Oscarsnominering för bästa manus för att han improviserade för mycket. Femman stärks ytterligare tack vare att Iago är riktigt kul också.

Musical numbers: 4/5
Arabian Night och One Jump Ahead är bra låtar som sätter tonen för både omgivningen och Aladdin. The Genie's båda låtar, Friend Like Me och Prince Ali, är roliga och underbara, framförallt Prince Ali som jag älskar. A Whole New World är en av de bättre Disney-balladerna. Alla låtar är bra med andra ord.

Total: 4/5
Ligger väl en hel del nostalgi i det här såklart men jag har sett filmen en del gånger i vuxen ålder och den är lika bra varje gång. The Genie gör ju såklart väldigt mycket men de andra karaktärerna och var-dig-själv/careful-what-you-wish-for-storyn är också bra. Nu har jag inte sett alla filmer som kommer efter denna men just nu är detta min favorit bland Disney's klassiker. Dessutom andra filmen i rad som använder sig av ett Wilhelm Scream, pluspoäng!


Next up: The Lion King

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0