Disney Classics #39: Dinosaur

Ge mig Landet för längesedan!


Dinosaur (2000)

Good guy: Aladar 1/5
Tarzan i dinosaurie-form. Den föräldralöse Iguanodon Aladar som föds upp av ett gäng apor är en väldigt god och snäll figur men ack så fruktansvärt tråkig och menlös.

Bad guy: Kron 1/5
Kron, även han en Iguanodon, är ledaren av dinosauriehjorden som Aladar och co ansluter sig till. Han försöker ta dem alla till en fantastisk dal (Landet för längesedan much?) På vägen dit visar han prov på lite douchighet och halvtaskigt ledarskap men han gör sig aldrig särskilt bra som bad guy.

Love interest: Neera 1/5
Krons syster som kärar ner sig i Aladar. De passar väldigt bra ihop för hon är också en väldigt tråkig och menlös karaktär.

Comic relief: Zini 1/5
"Wisecracking sidekick" står det på wikipedia om denna lemur som är Aladars styvbror. Jag vet att jag inte somnade under filmen men jag missade på nåt sätt allt som skulle kunna liknas med wisecrackande från Zini's sida.

Musical numbers: 0/5
Med undantag för Fantasia-filmerna så betygsätter jag inte Musical numbers om det inte finns något sångnummer med i filmen. Synd för denna film då den hade kunnat plocka lite poäng åtminstone tack vare filmmusiken som är ganska bra.

Total: 1/5
Disney ville göra en påkostad, snygg och realistisk film där dinosaurierna inte pratade. Dialog lades till och istället blev Dinosaur en påkostad, ful, usel och förutsägbar film med idel stereotypa karaktärer. Nästan alla Disney-filmer är ju förutsägbara och har stereotyper så det säger ju en hel del om denna film om man blir näst intill ilsken över detta. Animationen är ibland ganska ok men oftast känns den bara konstig då det är datoranimerade figurer framför (oftast) live-action-bakgrunder. Alla karaktärer är, som sagt, stereotypa och fruktansvärt tråkiga och hela filmen känns helt onödig och menlös. De gamla segmentfilmerna kan jag förstå att de är dåliga, The Black Cauldron är ju roligt dålig så därför måste jag nog säga att detta är den sämsta Disney-filmen so far.


Next up: The Emperor's New Groove

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0