Top 10: Sommaralbum

Innan sommarvärmen försvinner så tänkte jag lista mina tio somrigaste album. Jävligt svårdefinerad lista, vad gör ett album somrigt liksom? Kan kanske tyckas lite oklart varför jag plockat just de tio skivor som är på listan men det kan bero på skivans sound, låtar, känsla, omslag, något minner jag har, all of the above eller none of the above. Hur som helst så är detta de tio somrigaste albumen enligt mig.

10. The Beach Boys - Pet Sounds (1966)

Beach Boys är ju jäkligt somriga. Punkt. Pet Sounds är kanske inte deras somrigaste album, inte lika mycket surftema som tidigare skivor, men det är deras bästa och det räcker med 7 sekunder av första låten, Wouldn't It Be Nice, för att man ska få den rätta sommarkänslan.

9. Beach House - Teen Dream (2010)

Ett Beach-band igen men, nej det är inget genomgående tema på listan. Dreampopduons tredje album gör det lätt att drömma sig bort till en äng eller dylikt under en molnlös himmel.

8. Friendly Fires - Pala (2011)

Fjolåret bjöd på mycket somrig musik. Friendly Fires andra album var ett av albumen som bidrog med det. Hela skivan har ett somrigt skimmer över sig men det är nog Hawaiian Air som är Piggelinen i kylväskan, vindstillheten på badmintonplanen eller annan valfri dålig sommarmetafor.

7. Foster the People - Torches (2011)

Torches var ett annat album som representerade sommaren 2011. Pumped Up Kicks kom redan hösten 2010 men det känns som det blev en motsats till sommarplåga under det nästkommande året. Men faktum är att nästan alla låtar på skivan osar pollen och myggbett.

6. Håkan Hellström - Det är så jag säger det (2002)

Håkan H känns mest höst för mig i vanliga fall men Det är så jag säger det är väldigt mycket sommar i min värld. Kanske är det linnena Håkan och den andra grabben har på omslaget. Kanske är det den jättesomriga videon till Kom igen Lena! Eller så är det för alla brasilianska influenser som låtarna har. Sommar är det iaf som sagt.

5. The Go! Team - Rolling Blackouts (2011)

Den tredje och bästa och somrigaste plattan från 2011 stod The Go! Team för. Jag känner för att ta på mig ett par coola solglasögon (som jag inte har) och dra iväg på longboarden (som jag inte eller har) med t ex Secretary Song i hörlurarna (som jag faktiskt har!)
4. Animal Collective - Merriweather Post Pavilion (2009)

Det var när en remix på Summertime Clothes spelades på jobbet (vilket är helt sjukt oväntat) som jag egentligen kom på att jag skulle göra denna lista. Den är väldigt somrig liksom hela denna fantastiska skiva!

3. Sigur Rós - Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust (2008)

De fina Islänningarna är likt Hellström egentligen ganska höstiga i mitt tycke men det något lekfullare, men samtidigt lika fina, albumet som jag inte orkar skriva titeln på igen har en mycket stark sommarkänsla. Detta ter sig framförallt i Inní mér syngur vitleysingur och den makalösa Festival som också för tankarna till den fantastiska blandning av konfettiregn och sommarregn under deras spelning på Way Out West 2008.

2. Vampire Weekend - Vampire Weekend (2009)

Den glada popen med de afrikanska rytmerna från New Yorkbandet Vampire Weekend gör att man helt instinktivt går och marinerar en köttbit och samtidigt börjar slipa surfbrädan. Det räcker egentligen att lyssna på de inledande sekunderna på alla låtar för att man ska vilja gå och damma av krocketklubborna.

1. Queens of the Stone Age - Rated R (2000)

Öppningsspåret heter Feel Good Hit of the Summer och är inte helt ologiskt lite av ett sommaranthem för min del. Skivan handlar mest om knark, inte minst nyss nämnda låt, men för min del för den mest tankarna till härligt sommarhäng. En öl, en park, en grill och Auto Pilot. Det är sommar för min del.


Vilka är era bästa sommaralbum/låtar?

Kommentarer
Postat av: L

Vilken kul lista! Sommarplågor finns det ju gott om, men riktigt somriga skivor/låtar är mycket trevligare :D Min lista skulle spreta åt skogen med Lars Winnerbäck och tidig Millencolin så jag avstår nog att börja gräva. hihi

2012-06-04 @ 13:57:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0