Disney Classics #50: Tangled



Tangled (2010)

Good guy: Rapunzel 2/5
En tjej med jättelångt hår som har superkrafter, låter väl spexigt. Jo, nja, nä eller hon är väl okej. Dock känns hon väldigt ung vilket är lite disturbing då det hela romansen i filmen därmed luktar barnarov.

Bad guy: Gothel 2/5
Trots att filmen kryllar av skurkar så är det en gammal tant som är the bad guy. Hon t o m kallar sig själv för bad guy. Gothel har kidnappat Rapunzel och håller henne inlåst i ett torn för att utnyttja krafterna i hennes hår för att hålla sig ung. Hon är elak men mest är hon en svag version av Lady Tremain från Askungen.

Love interest: Flynn Rider 3/5
Flynn Rider är en ökänd skurk men egentligen heter han Eugene Fitzherbert och är innerst inne en hygglig kille. Den karaktärsförvandlingen har man ju sett ett antal gånger men Flynn är rätt rolig och charmig och jag tror jag tycker han är bra.

Comic relief: Maximus 2/5
Det finns nästan alltid en halvrolig karaktär som inte pratar i Disneyfilmer så även här i form av Rapunzels kameleont-husdjur. Den största comic relief-en i filmen är dock hästen Maximus som inte heller har några repliker men däremot beter sig väldigt mycket som en människa. Han är lite smårolig ibland men inte så ofta, tur att det finns andra humorinslag som väger upp.

Musical numbers: 3/5
Kändes som det var väldigt många sångnummer i denna film, de flesta var tyvärr ganska intetsägande. Plus till I've Got a Dream, en rolig låt som Rapunzel sjunger med alla tjuvar som fick mig att tänka på Camelot-låten från Monty Python and the Holy Grail. Extra minus till kanske det konstigaste låt-montage jag sett då Rapunzel kommer till staden för första gången.

Total: 3/5
Var ganska tveksam både innan och i början av filmen. Dels kändes den lite mesig och dels var jag inte helt förtjust i utseendet på filmen. Efterhand tyckte jag dock bättre och bättre om den. Även om jag inte gillar hur den ser ut så blev jag väldigt imponerad över själva animeringen. Alla karaktärer var väl inte superbra men ingen är dålig och storyn är helt ok. Men framförallt fann jag filmen underhållande. Till skillnad från Princess and the Frog, som inte bjöd på några skratt, så hade denna en hel del bra inslag av humor att bjuda på. T o m Disneys sedvanliga förutsägbarheter misslyckades med att få mig att ogilla denna film.


Next up: Winnie the Pooh


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0