Disney Classics #44: Brother Bear

Faktiskt den enda Disneyfilmen efter Mulan som jag hade sett tidigare.


Brother Bear (2003)

Good guy: Kenai 2/5
Börjar bli lite tröttsamt men detta är en typisk Disney-huvudkaraktär. Inte jättedålig men ingen man kommer skriva flera spaltmeter om. Den unga inuitens förvandling till björn kanske man kan tycka är intressant men jag finner den mest märklig.

Bad guy: Denahi 1/5
Kenais bror tror att björnar är ansvariga för både hans äldre och yngre bror och ger sig därför på jakt efter Kenai som han tror är den björn som dödade just Kenai. The plot thickens. Denahi får dock inte alls särskilt stort utrymme i filmen och egentligen är han ju inte en bad guy så därför är han en av de svagare disneyskurkarna.

Love interest: Koda 1/5
Broderlig kärlek uppstår mellan Kenai och björnungen Koda som ska hjälpa sin nyfunna vän att hitta ett berg. Jag tror man ska tycka Koda är en charmig unge men jag känner mer igen mig i den irritation som Kenai upplever när de två först träffas. Koda är väldigt jobbig helt enkelt.

Comic relief: Tuke & Rutt 2/5
De två kanadensiska älgarna som dyker upp då och då i filmen har några roliga moments men deras roll i filmen är lite för liten skämten är för få för att det ska bli högre poäng.

Musical numbers: 2/5
Phil Collins är tillbaka och han är lika Phil Collins-ig som alltid men även om låtarna inte är något vidare så kan jag inte säga annat att On My Way är lite catchig och att jag på något mystiskt sätt gillar den en aning.

Total: 2/5
Såg den här för typ åtta år sedan och har för mig att jag tyckte den var rätt ok. Nu när jag sett den en andra gång så känner jag mer att den är knappt ok. Känns som det finns en rätt bra story där någonstans men att manusförfattarna inte tyckte det var värt att utveckla och utnyttja den till fullo. I övrigt är filmen, karaktärerna, animationen, humorn något man glömmer ganska snabbt efter man sett filmen.


Next up: Home on the Range

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0