Disney Classics #42: Lilo & Stitch

Sista tio, börjar närma mig slutet!


Lilo & Stitch (2002)

Good guy: Stitch 3/5
Ett utomjordiskt, monströst experiment som är inställd på förstörelse som good guy? Ja det får bli så. Det är trots allt Stitch's försök att passa in som man i huvudsak får följa och jag har svårt att inte charmas av den lille blå krabaten, framförallt när han är utklädd till Elvis.

Bad guy: Captain Gantu 1/5
Svårt att välja vilken som är den stora protagonisten i filmen. Hade kunnat vara Grand Councilwoman som leder jakten på den förrymda Stitch, Bubbles som försöker sno Lilo till socialen eller t o m Stitch. Gantu som till slut skickas för att fånga Stitch är ändå mest elak i filmen även om han inte gör ett så bra jobb som Disney-skurk.

Love interest: Lilo 2/5
Inte kärlek i den bemärkelsen men den sexåriga flickan, som precis som Stitch inte riktigt passar in, finner en vän i utomjordingen. Ibland är hon ett gulligt barn och ibland är hon ett jobbigt barn, som barn är mest med andra ord och ja det funkar väl.

Comic relief: Jumba & Pleakley 2/5
Stitch's skapare Dr Jumba får först uppdraget att hämta hem sin skapelse med Agent Pleakley som håller koll på operationen. Dessa två är inte så där jättekul men bjuder på några fniss iaf.

Musical numbers: 2/5
Tänkte sätta en trea egentligen då jag gillar mixen av Elvis-låtar och Hawaii-sk musik men tyvärr så kunde de inte hålla sig till Elvis originallåtar hela filmen utan slänger in några dåliga covers på slutet. Tänker främst på den fruktansvärda versionen av Can't Help Falling In Love som görs av inga mindre än A*Teens.

Total: 2/5
Det är inte jätteofta Disney-filmer bygger på originella idéer. Lilo & Stitch är en av dem och jag tycker att idén om ett farligt litet monster flyr till jorden och misstas för bråkigt husdjur är bra. Utförandet däremot blir inte mer än ok. Stundtals blir filmen ganska fin och rörande men den lyfter aldrig. Stitch är charmig men det är ändå ganska långt mellan skämten. Det jag stör mig mest på är visserligen hur den är tecknad. Jag vet att de försöker göra det på gammaldags vis och det är ganska uppfriskande att slippa datoranimationer helt och hållet men Lilo & Stitch ser väldigt ful ut. Jättemånga färger men den känns inte riktigt levande på nåt sätt. Allt som allt en hygglig film men inget mer.


Next up: Treasure Planet

Kommentarer
Postat av: Mikael Nilsson

Okej, det var intressant. Hade faktiskt trott att den skulle vara bättre, men dina argument är övertygande.

2012-03-29 @ 17:22:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0