Top 10: Schack på film

Efter lite snack om en viss film som kommer finnas med på denna lista så fick jag för mig att göra en lista på 10 mina favoritschackpartier som visats på film:

10. The Thing: Kurt Russell vs. Chess Wizard

En film jag faktiskt inte sett utan hittade detta klipp under min research. Man älskar ju den jätte-80taliga datorn och Kurt Russells dålig-förlorare-reaktion.



9. The Black Cat: Boris Karloff vs. Bela Lugosi

Ännu en film jag inte sett men hur skulle jag inte kunna inkludera ett schackparti med dessa två herrar?!

Klippet går inte att bädda in men går att se här

8. X-men: Patrick "Xavier" Stewart vs. Ian "Magneto" McKellen

Lite samma sak här; om Stewart och McKellen spelar schack på film så måste det vara med på denna lista. Fun fact om scenen: När den skulle spelas in kom det fram att ingen av skådespelarna hade någon aning om hur man spelade schack så en kanadensisk mästare fick hämtas in för att lära dem grunderna.



7. Blazing Saddles: Cleavon "Bart" Little vs. Gene "Waco the Kid" Wilder

Sheriff Bart frågar sin nya fånge/vän vad han helst skulle vilja göra, "Play chess...screw...", "Let's play chess!"
Fann inget klipp på när de spelar schack så får bli detta istället.



6. Blade Runner: William "Tyrell" Sanderson vs. Joe "Sebastian" Turkel feat. Rutger "Roy" Hauer

Väldigt längesedan jag såg Blade Runner så kommer inte riktigt ihåg vad som ligger bakom schackspelandet men det här är en bra scen iaf. Partiet härmar "The Immortal Game" som spelades 1851 mellan Adolf Anderssen och Lionel Kieseritzky.



5. Flåklypa Grand Prix: Ben Redic Fy Fazan vs. Emanuel Desperados

Denna norska dockfilm var en av mina absoluta favoritfilmer när jag var liten och den håller än idag! I filmen så spelar oljeshejken Fy Fazan schack med sin chaufför/livvakt/gorilla Desperados och yttrar i denna scen det klassiska citatet "Succé för min spanska öppning". Alla borde kolla upp denna film!

Hittade bara klippet i en ryskdubbad version av filmen

4. Harry Potter and the Philosophers Stone: Ron feat. Harry & Hermione vs. Hogwarts

Är inte stormförtjust i de första två HP-filmerna men schackscenen i ettan är, om än lite rörig, riktigt cool!



3. Star Wars: Chewbacca vs. R2-D2

Ok, tekniskt sett så är det här inte schack men det verkar ju vara The galaxy far far away's motsvarighet till schack iaf och det räcker för mig.



2. Det Sjunde Inseglet: Max "Antonius Block" von Sydow vs. Bengt "Döden" Ekerot

Så kommer då den självklara filmen men det vore ju kriminellt att inte ha med denna helt fantastiska film när man snackar schack och film.



1. 2001: A Space Odyssey: Dr Frank Poole vs. HAL 9000

Vi avslutar där vi börjar, man vs machine. Bara att tänka tanken att utmana HAL i schack visar vem som är smartast av de båda spelarna. Frank (spelad av Gary Lockwood) ska dock ha heder som tar förlusten på ett så bra sätt, vilken normal människa som helst hade ju gått bärsärk om man möttes av den där rösten som säger "Thank you for an enjoyable game" efter att ha blivit utklassad.


Kommentarer
Postat av: Mathias

Är det fel att jag ville ligga med Hermione redan i den här filmen?

2012-06-04 @ 15:56:45
Postat av: Gamusicineast

Både ja och nej.

2012-06-04 @ 17:53:57
URL: http://gamusicineast.blogg.se/
Postat av: Mikael Nilsson

Heder för omnämnandet av The Black Cat, som är en höjdarrulle.

2012-06-06 @ 16:28:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0