Årets Album 2009: #2



Artist: Mastodon
Album: Crack the Skye
Release: 24 mars
Bästa spår: Oblivion, The Czar, The Last Baron

Det känns som att den här listan präglas av överraskningar. Två debutanter på plats 3 och 4 och nu nummer 2.
Metal var det enda jag lyssnade på fram till nån gång på gymnasiet och nu lyssnar jag nästan aldrig på metal. Men det finns ett undantag (Tool räknar jag inte som metal) och det är Mastodon. Och när världens bästa metal-band släpper decenniets bästa metal-platta, ja, då är det svårt att inte avguda det.
Mastodon är verkligen unika. Det handlar inte om snabbaste dubbelkaggarna, inte om Bruce Dickinson-sång eller growling, inte om texter om drakar eller satan eller nåt annat klyschigt. Mastodon handlar om sjukt skickliga musiker som gör något intressant av sin talang istället för samma sak som alla andra metalband fast snabbare. Extremt tunga och komplicerat uppbyggda låtar, både musikaliskt och lyriskt, har dom alltid hållit på med men i och med Crack the Skye så har Atlanta-kvartetten uppnått sitt klimax.
Konceptalbum är något som jag älskar och det gör även Mastodon. Denna gång är det övergripande temat Eter, det femte elementet (dom har ett element för varje skiva; eld, vatten, jord och eter är avklarade så nästa bör bli vind.) Storyn däremot handlar om Tsar-ryssland, rymdresor och utanför-kroppen-upplevelser.
Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst att prisa och försöka beskriva Mastodon's storhet men jag skulle bara rabbla på osammanhängade. Mastodon sammanfattar det jag försöker säga bäst på egen hand med låten The Czar, helst skulle ni fått uppleva den i spöregnet i Hultsfred (en av 09's sötsrta live-upplevelser) men album-verisionen duger gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0