Årets Album 2009: #1

London-weekend och städdag har gjort att summeringen av året blivit något fördröjd. Nu är det dags att dra igång den igen. Här är årets bästa album:



Artist: Fuck Buttons
Album: Tarot Sport
Release: 14 oktober
Bästa spår: Surf Solar, The Lisbon Maru, Olympians

Om det var överraskande att andraplatsen bestod av ett metal-album så känns det som en chock att jag utnämner electro-duon Fuck Buttons Tarot Sport till årets album.
Jag kollade vilka spelningar som var på gång i Göteborg och reagerade på ett namn, Fuck Buttons. Namnet låter ju rätt fånigt och när jag läste att dom spelar experimentiell electro-rock så borde jag blivit ännu mer skeptisk. Reaktionen blev istället tvärtom, jag blev väldigt intresserad och tog mig snabbt till deras myspace och började med att lyssna på Surf Solar. En minut och 36 sekunder in i låten kommer den pumpande basen och jag var hooked.
Ska jag beskriva Tarot Sport med ett ord så är det "Episk". Endast två låtar är under fem minuter långa medans resterande fem spåren är över åtta och en halv minut. Det låter kanske som utdragna låtar men Andrew Hung och Benjamin John Power utnyttjar låtarnas längd på ett otroligt sätt. För att återgå till Surf Solar, inledningsspåret på skivan, som är tio och en halv minut lång och där nya ljud och oljud läggs till allt eftersom och det slutar i någon slags kakafoniav oväsen. Det menar jag verkligen som något positivt. Och så fortsätter det genom hela skivan där spåren går ihop i varandra och bildar en enda timmes lång låt som når sin kulmen i mitten i och med den elva minuter långa Olympians. Den låten bara växer och växer och är så omvälvande, vacker, magisk, mäktig och helt enkelt episk. Den är alltså allt som 2009 års bästa album är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0