Point-and-Click #1: Beneath a Steel Sky

Spelmaraton är inte varje dag man har men har på senaste tiden blivit jäkligt sugen på att spela massa gamla Point-and-click-äventyrsspel. Jag har alltid älskat den här typen av spel som hade sin storhetstid på mitten/senare delen av 90-talet har på senare år fått ett uppsving och börjar bli ganska populärt igen. Nu tänker jag spela igenom de flesta av de bästa spelen i genren, många har jag redan spelat men vissa är helt nya för mig, och göra en liten recension här i lite samma stil som jag gjorde med Disneyfilmerna. Först ut är ett spel jag aldrig spelat tidigare:
 
 
Titel: Beneath a Steel Sky
År: 1994
Utvecklare: Revolution Software
 
I ett framtida, dystopiskt Australien får vi följa Robert Foster som, när han var liten, överlevde en helikopterkrasch i ödemarken. Där blir han uppfostrad av en grupp lokala wastelanders för att sen som vuxen bli tillfångatagen av polisen och förd tillbaka till storstaden. Polishelikoptern kraschar ironiskt nog i staden och efter det utspelar sig Roberts flykt från lagen och jakt på sin egen identitet samt vem som ligger bakom det något suspekta datornätverket LINC.
 
Story: 3/5
I grunden är det en väldigt bra story men tyvärr så är spelet lite för kort och berättelsen hinner inte riktigt med i tempot. Den får aldrig riktigt utvecklas liksom. Spännande och engegerande är det dock men de hade gärna fått klämma in några speltimmar till och göra storyn ännu tätare och bättre.
 
Huvudkaraktär: 2/5
Robert Foster är ganska träig men ändå tillräckligt intressant för att bli en bra karaktär att spela. Några roliga repliker har han men annars ganska medelmåttig.
 
Biroller: 2/5
Samma som med hela storyn så känns nästan alla sekundära karaktärer väldigt outvecklade. Två karaktärer, Anita och Gallagher, som har väldigt stor betydelse för handlingen har väldigt lite screentime och går nästan obemärkt förbi förutom när de helt plötsligt blir jätteviktiga för storyn. Roberts sidekick Joey däremot är ganska skoj. Joey är ett kretskort som Robert kan sätta in i diverse robotar och det är rätt kul med Joeys sarkastiska kommentarer om de olika kroppar han får leva genom.
 
Grafik: 4/5
Det här är enda gången jag kommer säga "för sin tid så" om grafiken, det får vara underförstått framöver. För sin tid så är grafiken i spelet riktigt snyggt. Det har ju förmodligen mycket att göra med att Dave Gibbons (som tecknade Watchmen) är inblandad. Han har både tecknat de små serietidnings-segmenten i början och slutet av spelet samt alla bakgrunder i spelet.
 
Svårighetsgrad: 3/5
Beneath a Steel Sky är inte ett jättesvårt spel. Vid vissa tillfällen får man gnugga geniknölarna lite extra och då och då måste man ägna sig åt lite frustrerande pixelletande (te x hitta ett litet nästan osynligt kort på marken eller ett litet hål för en glödlampa) men relativt lätta pussel faktiskt och det tog inte jättemånga timmar att klara ut spelet.
 
Total: 3/5
Många klassar detta spel som en klassiker inom genren och jag kan väl förstå det. Finns egentligen inte mycket att klaga på mer än att det är lite för kort och att handlingen känns lite rushed. Sen kunde jag störa mig på hör karaktären rörde sig och att han ofta krockade inte kunde ta sig fram för att någon står lite i vägen plus att det kunde bli lite enerverande att behöva vänta på Joey ibland. Utöver det är det ett ypperligt peka-klicka-spel på alla sätt och vis.
 
            
 
 
Next up: (Förmodligen) Broken Sword: The Shadow of the Templars

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0