Top 100 2010: 41-50

Såja, tillbaka från Barcelona, förkyld och med en huvudvärk som vägrar släppa men det ska förhoppningsvis inte hindra mig från att ta denna lista i mål. Lika bra att köra igång igen.

50. Surfer Blood - Swim (Astro Coast)
Florida-bandet Surfer Blood släppte sin debut och kom till Way Out West. Dessvärre missade jag spelningen men deras album gick mig ej obemärkt förbi. En trevlig sak som känns lite som en kombination av surfpop och stonerrock. Första singeln Swim visar att det inte är en dålig kombination.

49. The Dead Weather - Die by the Drop (Sea of Cowards)
Var väl lite onödigt att jag jinxade i förra inlägget Dead Weather var med. Jag nämner The White Stripes nedläggning och en knapp vecka senare nås man av det väldigt trista beskedet att det är verklighet. Men återigen så känns det bra att The Dead Weather's andra LP är riktigt bra och lovande för framtiden. Die by the Drop är en White-sk rå blues-rock-duett som visar att Jack kan göra musik trots att det är en annan kvinna vid hans sida.

48. The Tallest Man on Earth - Kids on the Run (The Wild Hunt)
På den avslutande låten på The Wild Hunt släpper längsta mannen i världen gitarren och sätter sig bakom pianot och även om det just är gitarren som passar honom bäst så blir det minst lika bra och vackert i Kids on the Run.

47. Band of Horses - On My Way Back Home (Infinite Arms)
Band of Horses är bäst i mitt tycke när dom, som i hittarna The Funeral och Is There a Ghost, bygger upp låtarna från lugnt och stillsamt till ett mäktigt avslut. Även om det inte blir lika pampigt i deras bästa låt från senaste skivan så är det ändå mycket bra och det är så här åtminstone jag vill att Band of Horses ska låta.

46. Erland and the Carnival - You Don't Have to Be Lonely (Erland and the Carnival)
Jag gillar ofta låtar som både känns glada och sorgsna på samma gång. You Don't Have to Be Lonely är ett sådant exempel. Det finns nån slags ångest i sången samtidigt som det är väldig fart och fläkt och glädje i melodin. Well done Erland!

45. Daniel Adams-Ray - Gubben I Lådan (Svart, Vitt Och Allt Däremellan)
Så här när det är för sent känns det kanske som denna låt fick en lite för hög placering men jag ska försöka rättfärdiga det på nåt sätt. Andra halvan av Snook, Daniel Adams-Ray, gick skilda vägar från Oskar Linnros för att precis som honom vilja göra något eget. Dom skilda vägarna visade sig dock vara parallella vägar. I stället för att göra sina egna grejer gjorde dom i stort sett samma grej. Oskar gjorde det lite bättre men Daniel var inte så mycket sämre. Gubben I Lådan var den låt på skivan som var minst lik Oskars hits så därför får den även ses som den bästa på albumet.

44. Hot Chip - Thieves in the Night (One Life Stand)
Tekniskt sett så lyssnade jag inte på denna skiva förrän 2011 men eftersom jag var mitt i utsållandet av låtar så fick den såklart vara med. Och hur skulle jag kunna ignorera den? Inledande Thieves in the Night räckte som argument.

43. Beach House - Norway (Teen Dream)
Fick kolla upp om det fanns nåt annat känt band från Baltimore förutom Beach House och faktiskt så kom en av 2009 års bästa skivor från denna stad i Maryland i form av Animal Collective's senaste album. Beach House kan man väl nästan säga är lite av en avskalad nedtonad variant av sina fellow Baltimore-are. Utöver detta så är väl en vacker låt om vårat grannland aldrig fel?!

42. Broken Social Scene - World Sick (Forgiveness Rock Record)
Det jag utlyste från Band of Horses men inte riktigt fick lyckades istället Broken Social Scene bjuda på. World Sick byggs upp, nästan på Sigur Ros-manér, från en lugn inledning till ett episkt klimax. Kan inte annat än älskas.

41. Vampire Weekend - California English (Contra)
Ibland tycker jag VW's Contra är en riktigt bra skiva, ibland inte. Vilket fall som helst så har dom trots allt tre låtar med på denna lista dock är den högst rankade "bara" 41a så sammanfattningsvis kan man väl säga att helheten är bra utan dom där riktigt Mansford Roof-topparna. California English kommer åtminstone närmast debutens bästa låtar så därför är den så klart bäst låten på deras andra album.

Listan på Spotify (Jag kör igång med nästa del direkt tror jag)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0