Top 100 2010: 31-40

40. Stornoway - Zorbing (Beachcombers Windwsill)
Jag är lite överraskad att Stornoway har två låtar med på listan och att Zorbing hamnar på 40:e plats, har ju knappt lyssnat på skivan känns det som. Men när jag lyssnar på låten så är det ju inte så konstigt egentligen. En rakt igenom bra låt som förhöjs av manskören och framförallt trumpeterna.

39. Sleigh Bells - Rill Rill (Treats)
En låt som åtminstone jag tycker påminner en hel del om M.I.A.'s Paper Planes och det ser jag verkligen inte som något negativt. Jag längtar till våren så man kan gå ute i vårsolen med Rill Rill i lurarna, det har faktiskt nästan känts som vår när jag gått i snöslasket och lyssnat på denna låt.

38. The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt (The Wild Hunt)
38:e-platsens innehavare dominerar tillsammans med sina listgrannar denna top 100 lista. Titelspåret är precis som hela albumet helt fantastisk. Kristians fjärde låt på listan och det kommer fler kan jag lova.

37. Yeasayer - Madder Red (Odd Blood)
Helt plötsligt någon gång under förra året när det nu var så fick jag lusten att lyssna på Madder Red av Yeasayer. Fram till dess hade jag inte fastnat för gruppen så jag vet inte varför jag fick en så oväntad känsla att behöva lyssna på låten. Efter att ha lyssnat så var jag iaf ordentligt fast i Yeasayer och deras Odd Blood utvecklades till en av 2010 års bästa album. Bra om än lite mysko video för övrigt.

36. Foals - Blue Blood (Total Life Forever)
"Tropical Prog" nämnde jag tidigare om Foals som var deras egna beskrivning av Total Life Forever och även om man kanske inte riktigt vet vad dom menar så känns det väldigt rätt även för denna låt. Jävligt soft låt är det iaf.

35. Oskar Linnros - Genom Eld (Vilja Bli)
Mycket bra inledningsspår på Linnros debutplatta. Vilja Bli har förståeligt jämförts med typ Mauro Scocco och Oskar har tydligen sagt att han uppdatera det svenska 80-90-talssoundet. Och som han lyckades.

34. Avi Buffalo - One Last (Avi Buffalo)
Jag vet inte vad men det är nåt med uttalet på "Counting" i refrängen som jag fullkomligt älskar. I övrigt är One Last också en riktigt riktigt bra och gullig liten låt.

33. Erland and the Carnival - My Name Is Carnival (Erland and the Carnival)
Man kanske skulle kunna tro att gruppen skrivit denna låt själv men det är faktiskt en cover på countrysnubben Jackson C Franks låt. En mycket bra cover bör tilläggas och framförallt lämplig ett band vars namn är just Carnival.

32. Jónsi - Go Do (Go)
Precis som i Jónsis andra låt på listan så är det här en väldigt glad och fartfylld låt, det Jónsi som soloartist är bra på och i just denna låt gör han det som allra bäst.

31. Arcade Fire - Empty Room (The Suburbs)
Jag har alltid haft svårt att fastna för Arcade Fire av någon outgrundlig anledning. Det börjar dock närma sig i och med deras konceptalbum The Suburbs. Bandet öser på riktigt bra och makarna Win och Régine gör en fin duett i höjdpunkten på förortsskivan.

Listan på Spotify

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0