Top 100 2010: 21-30

30. Shout Out Louds - Fall Hard (Work)
Årets sjunde bästa svenska låt om jag räknat rätt. Fall Hard tar det lekfulla från första skivan och det lite mer lågmälda från andra skivan och gör en grym mix av det. Väldigt medryckande låt och på-hjärnan-sättande refräng.

29. The Tallest Man on Earth - Burden of Tomorrow (The Wild Hunt)
Här dyker han upp igen den där långa snubben. Lång är han för övrigt verkligen inte, en av dom minsta artisterna jag sett faktiskt, men spela kan han. Det visade han inte minst prov på i Annedalskyrkan på första dagen på Way Out West ifjol. En lysande öppning på festivalen och Burden of Tomorrow är lysande låt.

28. The Acorn - Restoration (No Ghost)
Lika överraskad över Stornoways höga position i förra delen lika förvånad blir jag när jag skriver in The Acorn på plats 28 men precis som tidigare nämnda band så förstår jag varför Restoration hamnar på det här stället. Folkrock när det är som i stort sett bäst.

27. MGMT - Song For Dan Treacy (Congratulations)
60-tals-synten (?) i refrängen är ju helt fantastisk. Låten är en ganska konstig historia men konstigt är ju ganska ofta något bra som här t ex. Dan Treacy är för övrigt grundaren av och sångaren i The Television Personalities.

26. Broken Bells - The High Road (Broken Bells)
Skivans första singel släpptes faktiskt 2009 men albumet släpptes 2010 så det är klart den får vara med på listan. En sån här bra låt måste helt enkelt vara med på listan. Dangermouses ljud funkar så fantastiskt bra med James Mercers gitarr och sång.

25. The Drums - Best Friend (The Drums)
Denna låten kommer för alltid av mig förknippas med "Tamburin-dansen" från WOW. Om man bara lyssnar på låten så är det ju en fenomenal lite sorglig låt.

24. Two Door Cinema Club - I Can Talk (Tourist History)
Vet inte riktigt vad jag ska skriva om denna grupp utan att styra in skrivandet på Phoenix så jag nöjer mig helt enkelt med att säga att I Can Talk är Two Door Cinema Clubs bästa låt.

23. Håkan Hellström - Saknade Te Havs (2 Steg Från Paradise)
Håkans senaste album krävde några genomlyssningar innan jag kunde uppskatta den till fullo. En låt jag däremot uppskattade från första början var Saknade Te Havs. Väldigt iöronfallande refräng som sätter sig direkt.

22. The Black Keys - Tighten Up (Brothers)
Återigen var det serien om ett stort könsorgan (ja men typ) som uppmärksammade om en mycket bra låt. The Black Keys har även gjort signaturmelodin till serien Hung men det är en äldre låt, Tighten up som avslutade ett avsnitt är från 2010 däremot och den är en av blues-rock-duons allra bästa.

21. The Dead Weather - Blue Blood Blues (Sea of Cowards)
Försöker fortfarande smälta att jag aldrig kommer att få se The White Stripes live men försöker övervinna det med att jag förhoppningsvis kommer att få se The Dead Weather. Inledande Blue Blood Blues är en sjukt tung låt, introt är jävligt fett (och inte fett som i ungdomsslang utan mer som i tjockt helt enkelt.)

Listan på Spotify
(Väntar med att beta av top 20 till imorgon)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0