Top 100 2010: 11-20

20. Chief - Night & Day (Modern Rituals)
Kommer inte riktigt ihåg hur jag upptäckte denna grupp men gissar på Metacritic.com som brukar vara det vanligaste. Night & Day fastnade jag för direkt och den gick på repeat en hel del under början på hösten. Fantastisk låt med en underbar refräng.

19. Hungry Kids of Hungary - Wristwatch (Escapades)
Den bästa Vampire Weekend-låten gjordes 2010 inte av Vampire Weekend faktiskt. I låten Wristwatch låter australiensarna så mycket som sina influenser att dom t o m passerar dessa rent kvalitetsmässigt. Att sno nånting och göra det bättre kan väl aldrig vara fel?! Glädjen är total under den knappt två minuter långa låten.

18. Yeasayer - O.N.E. (Odd Blood)
Kanske Yeasayers mest intressanta låt. Känns som det händer jäkligt mycket i O.N.E. men aldrig för mycket utan det blir bara intressant och förstås jäkligt bra. Som vanligt när det gäller Yeasayer också mycket bra text. No, you don't move me anymore/And I'm glad that you don't, cause I can't have you anymore

17. Dylan LeBlanc - Emma Hartley (Paupers Field)
På tal om bra texter! Dylan LeBlanc har skrivit en väldigt vacker och kanske något olycklig lovesong som dessutom passar utmärkt till hans något raspiga men fina stämma. Ska bli intressant att se vad den här unga killen kan åstadkomma i framtiden, när han kommer tillbaka till GBG kommer jag vara förberedd denna gång iaf.

16.
Erland and the Carnival - Trouble In Mind (Erland and the Carnival)
Tidigt på året så var det här en stark kandidat till årets låt. Till slut blev den omsprungen av 15 stycken men det säger nog mer om dom kvarvarande 15 låtarna än om Trouble In Mind som fortfarande är ruskigt bra. Erland & co har dessutom redan en ny skiva på gång som släpps i början på Mars. Jag väntar spänt.

15. Beach House - Zebra (Teen Dream)
Varje gång Zebra går igång fylls jag med lugn, mys och välbehag och väl ligga i en park på sommaren och ha det gott. Därför är den nästan extra bra så här mitt i mörka vintern.

14. Oskar Linnros - Från Och Med Du (Vilja Bli)
Linnros är ju ingen Hellström eller Krunegård sett till textförfattarkvalitet men han skriver ju också på sin egna stil och han gör det mycket bra. Han fick en grammis som årets nykomling och det måste jag säga att han var väl värd. Populäraste singeln Från och med du är också enligt mig den bästa på debutalbumet.

13. Sleigh Bells - Tell 'Em (Treats)
Alltså hela Treats är som en ända lång fantastiskt överkörning och man krossas från första sekunden. Produktionen är medvetet dåligt och det låter nästan som man har sprängt högtalarna eller håller på iaf, "högljutt" är åtminstone ledordet och det märker man direkt med Tell 'Em's inledande kraftfulla trummor och gitarr.

12. The Tallest Man on Earth - King of Spain (The Wild Hunt)

Enligt iTunes så är denna en av dom två låtar jag lyssnat mest på bland låtarna på listan. Jag tror orsaken är att jag blir så glad varje gång jag hör den. Rolig och fin låt på samma gång.

11. Kanye West - POWER (My Beautiful Dark Twisted Fantasy)
Power var den första låten som dök upp på spotify från Kanye's senaste skiva. När jag hörde den första gången så gillade jag inledningen består av chants och handclaps, lite Kanye-sång och beatet som bygger upp till den fantastiska samplingen av King Crimson gamla 70-tals-progrocklåt 21st Century Schizoid Man. Då efter 34 sekunder när den samplingen av en gammal favoritlåt kom så visste jag att det här nog är en av årets 11 bästa låtar.

Listan på Spotify (Top 10 kommer upp snart om jag inte somnar)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0