Top 100 2010: 1-10

Då har vi tagit igenom oss transportsträckan 100-11 och är nu framme vid dom 10 bästa låtarna från 2010. Som sagt så har jag av logiska skäl bara med låtar jag hört på listan så är det någon grupp/artist ni saknar så har jag kanske inte hört dom och då är ni välkomna att tipsa.

10. Hot Chip - I Feel Better (One Life Stand)
2008 gjorde Hot Chip från London en av senare årens bästa dans-låtar med Ready for the Floor. 2010. Överträffade dom sig själva med den helt underbara I Feel Better. Refrängen gör nästan hela låten trots att den låter som Madonnas La Isla Bonita, vilket låtskrivaren Alexis Taylor även själv säger, men låten är rakt igenom utmärkt.

9. The Drums - Let's Go Surfing (The Drums)
Man kan ju inte säga att man inte vill hänga med och surfa när man hör den här låten. Också en låt man blir väldigt glad av. The Drums överhuvudtaget blir man väldigt glad av. Även om det här är bästa låten från debutskivan så måste jag säga att den inte kommer upp i samma nivå som Saddest Summer från deras EP från 2009.

8. Avi Buffalo - What's In It For? (Avi Buffalo)
Som jag tidigare nämnt så kändes Avi Buffalo's debut som en kandidat till årets album, en känsla som då stärktes mycket tack vare denna låt. Så enkel, nästan banal, men samtidigt så bra. Avigdors säregna falsettröst är helt fantastisk.

7. Yeasayer - I Remember (Odd Blood)
I remember när jag i höstas då livet var på topp och jag gick runt och lyssnade på denna och log för mig själv. Då kändes det definitivt som årets låt men som ni ser så slutar den på en sjundeplats. Otroligt vacker text (I remember making out on an airplane/Still afraid of flying but with you I die today) som framförs genom årets vackraste sånginsats.

6. The Tallest Man on Earth - Love Is All (The Wild Hunt)
När jag skulle plocka ut potentiella listlåtar så gick det faktiskt inte att plocka bort någon av dom 10 låtar som utgör The Wild Hunt. Sju kom med och det är, tillsammans med Sleigh Bells, det högsta antalet för någon artist. Love Is All är bäst av dessa sju enligt mig och det är mest pga den starka texten som Kristian framför på ett ytterst känslosamt sätt. Here come the tears but like always I let them go

5. Håkan Hellström - Dom Där Jag Kommer Ifrån (2 Steg Från Paradise)
Från början innan jag riktigt fastnat för Håkans senaste skiva så var det här en av låtarna jag var mest skeptisk till faktiskt. Numera älskar jag den. Återigen så handlar det om en fantastisk text med mycket referenser till andra personer och till Göteborg men jag kan applicera texten till mina egna erfarenheter ändå på nåt sätt. Refrängen är sjukt bra, bara att han använder ordet tjomme ska han ha en eloge för.

4. Wolf Parade - Cloud Shadow on the Mountain (Expo 86)
Denna text är lite flummigare och svårare att få grepp om (You're nothing but a pair of boatshoes walking away from the harbour) men jävlar vilken bra låt det är ändå. När dom river igång refrängen en sista gången efter det nästan 1 ½ minut långa mellanspelet är den tredje bästa sekunden bland 2010 års musik efter King Crimson-samplingen i Power och...

3. Sleigh Bells - Infinity Guitars (Treats)
...1.52 in i Sleigh Bells bästa låt Infinity Guitars. Tillsammans med King of Spain den låt jag lyssnat mest på i år. Vad gitarrer har med cowboys och indianer att göra vet jag inte riktigt men det spelar inte så stor roll vad texten handlar om när just gitarrerna sköter snacket. Jag har snackat om överkörning och mangling när jag pratat om Sleigh Bells debut och det når sin kulmen i Infinity Guitars avslutning. Råare och tyngre ös får man verkligen leta efter.

2. Klaxons - Echoes (Surfing the Void)
Jag hade nästan inte alls lyssnat på Klaxons första album när singeln Echoes från deras andra LP dök upp. Lyssnade på den av någon anledning och blev förälskad direkt. Den är fruktansvärt kraftfull men samtidigt vacker på något vis. Kudos också till 2010 års bästa skivomslag, vem älskar inte en katt i astronautdräkt?

Också nummer ett:

1. Yeasayer - Ambling Alp (Odd Blood)
Yeasayer's sjätte låt med på listan är lite överraskande denna. Som jag nyss nämnde så var I Remember av samma grupp länge hetaste kandidaten till årets låt men Ambling Alp har växt sig starkare för varje lyssning och till slut gick den om allihopa. Textförfattaren Chris Keating inspirerades boxaren Joe Louis och sin egen morfar som också var boxare när han skrev låten och texten är hoppfull, inspirerande och väldigt bra. And the world can be an unfair place at times/But your lows will have their compliment of highs har jag gått och repeterat för mig själv mest hela tiden på sistone. Grattis Yeasayer ni har gjort årets låt, pallra er nu till Göteborg så jag får höra den live snart.

Listan på Spotify (vissa av dom som inte tidigare fanns på spotify har nu kommit upp verkar det som men är inte säker, länkar till youtube också för säkerhets skull. Har dock lagt in låtarna som inte finns på spotify på spotify-listan så även om dom inte går att lyssna på så är åtminstone listan intakt även där.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0