Veckans album: Local Natives - Gorilla Manor

Way out west är avklarad och det har varit en hel fantastisk helg. Elva band hann jag med att se och jag ska försöka mig på en sammanfattning men idag blir återhämtning vilket Bajen hjälper till med på ett bra sätt genom att leda mot Assyriska med 3-2. Dock ska jag bidra med veckans album som såklart har WOW-anknytning nämligen bandet som stod för den i mitt tycke bästa spelningen!




Artist: Local Natives
Album: Gorilla Manor
Release: 2 November 2009

Wide Eyes
Airplanes
Sun Hands
World News
Shape Shifter
Camera Talk
Cards & Quarters
Warning Sign
Who Knows Who Cares
Cubism Dream
Stranger Things
Sticky Thread

30:e Januari var Local Natives på besök i Göteborg. Vid den tidpunkten hade jag inte lyssnat nånting på denna folk-rock-gruppen från Los Angeles så den spelningen missade jag vilket jag bittert ångrade när jag strax efteråt la mina öron på femmannagruppens debutalbum. För det är faktiskt ett helt fantastiskt album, från inledande gittarslingan i Wide Eyes till avslutande Sticky Thread. Inte sällan påminner Local Natives om Fleet Foxes med stämsång och folkinspirerad musik och det märks mest i dom mer stillsamma låtarna men sett till helheten så känns Local Natives aningen rockigare än Fleet Foxes vilket enligt mig gör Gorilla Manor till en ännu bättre debut än Fleet Foxes dito om jag ska slutföra denna jämförelse.
Hur som helst så är Gorilla Manor en samling lika stämningsfulla som svängiga låtar som innehåller mängder skönsjugna verser och kraftfulla refränger. Den sköna känslan som gör att man bara vill dansa med samtidigt som man bara vill njuta som byggs upp redan i inledningen, framförallt i favoriten Airplanes, bibehålls genom alla 12 låtar. En känsla som dom även förde över till scenen i förrgår men mer om det i min sammanfattning. Detta var alltså deras andra besök och jag längtar lika mycket till deras tredje besök som jag längtar till deras nästa alster, med en sån lovande inledning så är det verkligen spännande att se vad dom kan åstadkomma i framtiden.


Spotify


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0