Veckans album: Bloc Party - Silent Alarm

Tänkte dra igång den gamla klassikern veckans låt igen men eftersom jag har svårt att välja från ett album så försöker jag på nytt starta den blivande klassikern veckans album. "Veckans album" kommer på nåt spegla hur den senaste vecka sett ut musikaliskt, antingen om det är en skiva jag lyssnat på oavbrutet, en ny release eller något annat specal occasion som ger rätt till titeln. Denna vecka (låtar i fet stil gillar jag lite extra):



Artist: Bloc Party
Album: Silent Alarm
Release: 2 Februari 2005

1. Like Eating Glass
2. Helicopter
3. Positive Tension
4. Banquet
5. Blue Light
6. She's Hearing Voices
7. This Modern Love
8. Pioneers
9. Price of Gas
10. So Here We Are
11. Luno
12. Plans
13. Compliments

Tidigare generationer av brittisk rock med band som The Jam, The Smiths, Blur och Oasis har aldrig riktigt hänfört mig. Inte på samma sätt som 2000-talets brittiska band gjort. Grupper som Arctic Monkeys, Franz Ferdinand och The Cribs är alla fantastiska men albumet som sticker ut allra mest är ändå Londongruppen Bloc Partys debutalbum från 2005, Silent Alarm.
Silent Alarm är som en vackert inlindad knytnäve som ger lyssnaren käftsmäll på käftsmäll av råa riff, coola låtuppbyggnader och Kele Okerekes fantastiska röst. Det är en perfekt blandning av fullt ös och lugna låtar men skivan tappar aldrig tempot nån gång, grymt sammansatt med andra ord.
Texterna är ofta politiskt laddade och inte sällan är det USA och George W Bush som får sig en känga. Jag är varken för eller emot politiska texter så även i detta fall gör det varken till eller från, det är framförallt musiken som tilltalar mig.
Bloc Party har släppt två album till (A Weekend in the City (2007), Intimacy (2008)) som inte varit i närheten av kvalitén som debuten innehar och just nu har dom tagit ett break. Återstår att se om dom kan komma tillbaka och närma sig Silent Alarms nivå igen.

Spotify

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0