Veckans album: Arcade Fire - The Suburbs



Artist: Arcade Fire
Album: The Suburbs
Release: 2 Augusti 2010

1. The Suburbs
2. Ready to Start
3. Modern Man
4. Rococo
5. Empty Room
6. City with No Children
7. Half Light I
8. Half Light II (No Celebration)
9. Suburban War
10. Month of May
11. Wasted Hours
12. Deep Blue
13. We Used to Wait
14. Sprawl I (Flatland)
15. Sprawl II (Mountains Beyound Mountains)
16. The Suburbs

Jag har under en tid försökt att lära mig att älska Arcade Fire men har haft svårt att bli helt såld, jag tycker det låter bra och vill bli helt kär i deras musik men än så länge har det inte hänt helt enkelt. Nu släpper sjumannagruppen från Montreal, Kanada, sitt tredje album och jag kommer göra att nytt försök att låta mig hänföras. Tyvärr, så här under tredje genomlyssningen, så gör jag ingen direkt progress utan det är samma visa igen, jag tycker det är bra men utan att kunna sätta fingret känns det som är nåt som saknas för att jag ska vara helt nöjd.
Men som sagt så tycker jag ju inte att det är dåligt så jag kan ju omöjligt basha skivan. Albumet börjar starkt med titelspåret och fortsätter i samma anda de första låtarna, det är finstämt och bra men utan att ändå riktigt tända till. Inte förrän i spår fem där huvudsångaren Win Butlers fru och andresångaren Régine Chassagne kliver in i handlingen, där tar skivan lite fart och det håller i sig under några låtar men sen går det tillbaka till bra-utan-att-tända-till igen. Det är lite tråkigt att jag känner så för Arcade Fire bjuder på väldigt fina och grymt arrangerade melodier och Wins röst är bedårande men tyvärr så tilltalar det inte mig riktigt. Inte än i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0