Top 10: The Beatles

Reklamen för The Beatles: Rock Band syns titt som tätt på tv och man blir ju rätt så sugen lira Liverpool-gängets otaliga fantastiska låtar. Men i brist på spelet så får man göra det enda man kan: En lista. Det var inte lätt att stoppa vid 10 låtar men jag fick dra gränsen någonstans annars hade det blivit en på tok för lång lista. Så här är alltså min lista på mina 10 favoritlåtar av The Beatles (Dedikerad till min far; Grattis i förskott)

10. Eleanor Rigby (Revolver, 1966)
När jag mindre och inte lika musikaliskt upplyst och ogillade Beatles mest för att vara tvärtemot far fastnade jag ändå för Paul McCartney-låt

9. Being for the Benefit of Mr. Kite (Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, 1967)
En ganska bisarr låt egentligen som Lennon fick efter att sett en antik variety show-poster, låten målar upp känslan av denna show på ett sätt som gör att den fastnar hos mig på ett bra sätt.

8. Strawberry Fields Forever (Magical Mystery Tour, 1967)

British psychedelia at it's finest. Sen är det klart pappas favorit ska va me på listan.

7. Come Together (Abbey Road, 1969)

Dom coola trummorna och den coola basen ackompanjerar Lennon's röst magnifikt. Och Harrison smyger ett litet fint solo på slutet.

6. Helter Skelter (The White Album, 1968)

Det är rått. Det är tungt. Det är röj. Det är ännu ett bevis på The Beatles magnifika bredd och att dom behärskade allt.

5. A Day in the Life (Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, 1967)

Underbart konstruerad låt som egentligen är två låtar, en Lennon-del och en McCartney-del där såklart Lennon's bidrag är det mer fantastiska men McCartney's passar in perfekt där i mitten.

4. Something (Abbey Road, 1969)

George Harrison's fantastiska kärlekslåt är underbart arrangerad och helt enkelt väldigt vacker.

3. I Am the Walrus (Magical Mystery Tour, 1967)

Beatles kanske mest far out-låt, men den är ju helt underbar. Den låt som fick mig att börja gilla The Beatles på allvar.

2. While My Guitar Gently Weeps (The White Album, 1968)

George Harrison skrev inte överdrivet många låtar i the Beatles men när han gjorde det gjorde han det oftast jäkligt bra. Duktig hjälp av Eric Clapton på lead guitar.

1. I Want You (She's So Heavy) (Abbey Road, 1969)

Den bästa Beatles-låten från det bästa (och sist inspelade) Beatles-albumet! Skriven av John Lennon är det gruppens längsta låt och samtidigt den som förmodligen innehåller minst text (I wan't you so bad, it's driving me mad och She's so heavy det är allt). Men vad är det då som gör den så bra? Jag kan tyvär inte svara på det, den är bara så tung och har ett skönt groove och den avslutande uppbyggnaden till ingenting är magnifik. Svårt att förklara dess storhet men stor är den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0