Justice, Trädgårn, Göteborg, 3/3

Sedan Way Out West i somras så har jag endast varit på två konserter, ett random band som hette The Fresh & Onlys som var ok och svenska hårdrocksbandet Pain som jag hade vunnit biljetter till som inte var särskilt bra. Detta har inte alls känts bra så när det blev klart att franska duon Justice skulle komma till GBG så var det inget snack om att var tvungen att gå och se dem. Det satt ganska långt inne men till slut fick jag tag på biljett och det var värt varenda krona av överpriset jag fick lov att betala.
Det är både väldigt svårt och väldigt lätt att beskriva hur denna spelning var. Det lätta sättet är att säga att den var rätt mycket som deras livealbum A Cross the Universe från 2008 om man bara byter ut några gamla låtar mot låtar från fjolårets album. Det svåra sättet mynnar iofs ut i ett annat lätt sätt: Man måste ha varit där för att förstå hur bra det var. Gaspard och Xavier är för det första extremt coola men framförallt är de väldigt skickliga. Dels på att göra musik och dels på att framföra sin musik på ett intressant sätt. Själva musiken låter ju precis som på skiva, om än högre (det susar fortfarande lite i ena örat), men det är hur de kombinerar och mixar sina låtar som gör att det blir ett en och en halv timmes fantastiskt Justice-potpuri som man kunde dansa till. Och som det dansades! Det var väldigt bra att spelningen var på en lördag då det innebar att inte bara jag utan mer eller mindre hela slutsålda Trädgårn hade sina dancing shoes på. Det är svårt att plocka ut favoriter från spelningen men när min favorit-Justice-låt DVNO mixades in i nya Horsepower var det svårt att låta bli att gå helt bananer. Även Civilization och New Lands, två av de bästa låtarna på nya skivan enligt mig, fick mig att studsa och stuffa lite extra. Det enda jag eventuellt skulle kunna klaga på är att de inte avslutade med sin Master of Puppets-remix som de gjorde förr i tiden, man kan ju inte få allt.
Det känns iaf väldigt bra att kunna bocka av Justice på vill-se-listan, en lista där fransmännen legat väldigt högt under ett långt tag.

Setlist (från setlist.fm):

Genesis
Helix ('Civilization' mixed in as intro)
Phantom, Part 1
Civilization ('Newjack' mixed in as intro)
Canon
D.A.N.C.E. (Rehersal version)
D.A.N.C.E. (Justice Remix version)
Horsepower (Large portion of 'DVNO' mixed in as intro)
New Lands (Samples of 'Let There Be Light)
Stress
Waters of Nazareth (Featured large elements of 'We Are Your Friends')
Audio, Video, Disco (Also incorporated elements of 'We Are Your Friends')

Encore:
On'n'On
Phantom, Part 2 (Remix incorporating elements of the Soulwax remix and 'We Are Your Friends')
Parade (Played while they said goodbye and left)

Slutet av Genesis över till Helix via lite Civilization



...och vidare till Phantom pt. 1


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0