Top 100 2011: 71-80

Ny dag, ny del på listan. Tänkte försöka bli klar till på söndag åtminstone.

80. Bright Eyes - Shell Games (The People's Key)
Bright Eyes släppte ifjol sitt nionde album men det är faktiskt i och med just The People's Key som jag upptäckte Nebraska-bandet. Ska erkänna att jag inte lyssnat jättemycket på skivan men Shell Games föll jag för direkt. Blir mäktigt bra ju längre låten går.

79. Clap Your Hands Say Yeah - Maniac (Hysterical)
Ytterligare ett band jag missat fram till 2011. Tredje albumet släpptes i september av detta Brooklyn-band och ena singeln från skivan, Maniac, är en låt man omöjligt kan hata. Låter nästan lite svensk-indie-popig faktisk och det är ju inget fel med det.

78. Wild Beasts - Lion's Share (Smother)
Ett av många album från i år som är lite väl svårlyssnade men som ändå bjuder på några godbitar. Från Kendal i England kommer Wild Beasts och dom släppte 2011 sitt tredje album som stundtals är riktigt bra framförallt inledande, mycket vackra spåret Lion's Share.

77. Digitalism - 2 Hearts (I Love You, Dude)
Nej det är ingen cover på Kylie Minogue-låten från 2007 och framförallt inte på Toto's låt med samma namn. Tyska electro house-duon Digitalisms debutalbum, Idealism från 2007, är betydligt bättre än 2011 års LP men I Love You, Dude har ett gäng starka låtar likväl. Första singeln 2 Hearts är en av dom.

76. The Kills - Future Starts Slow (Blood Pressures)
Jack White's nya kvinnliga musikpartner Allison Mosshart tog lite paus från The Dead Weather och gick tillbaka till sitt gamla band The Kills. Deras fjärde album kan eventuellt vara duons bästa, första låten på albumet är i alla fall skivans bästa och det är gitarren som gör det.

75. Explosions in the Sky - Let Me Back In (Take Care, Take Care, Take Care)
Nästa instrumentalband på listan och det är ett band jag kommit att älska betydligt mer än Mogwai så här långt. Let Me Back In är en av sex låtar på Texas-bandets sjätte album. På lite över 10 mintuer så är det listans längsta låt och det är utan tvekan en av listans vackraste.

74. Lykke Li - Youth Knows No Pain (Wounded Rhymes)
Återigen, ett bra svenskt popår. Lykke Li släppte ett riktigt bra andra album. Det är lite svårt att hitta vilken känsla man ska känna när man lyssnar på henne, jag känner hur som helst att det är väldigt bra och det är ju huvudsaken.

73. Metronomy - The Look (The English Riviera)
Från en polsk vän fick jag tips om Metronomy från Devon i England i och med låten A Thing For Me, en helt fantastisk låt. Tre år efter den låten kom släppte bandet sitt tredje album och även om ingen låt kommer upp i samma standard som den jag nämnde tidigare så kommer många upp i en hög standard. The Look bland andra.

72. Deportees - When Buildings Sleep (Islands & Shores)
Svenskt popår, ja ni fattar. Det var mycket snack om Vindeln/Umeåbandet när Islands & Shores kom men det var inte förrän nu när jag skulle sammanställa 2011 års låtar som jag tänkte att jag kanske borde lyssna lite på den. Tur i oturen eller vad man ska säga. Tur att jag gjorde det så att fantastiska låtar som den här kom med på listan. Otur att jag inte börjat lyssna på Deportees tidigare.

71. Bon Iver - Holocene (Bon Iver)
Alla älskar Justin Vernon a.k.a. Bon Iver nuförtiden känns det som och även om jag inte skulle påstå att jag älskar honom så kan jag ju inte klandra folk som säger att dom gör det. Fastnade aldrig riktigt för debuten, fastnade lite mer för den här skivan. Denna låt är så vacker så det nästan gör ont.


Och så Spotify-länken

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0