Top 100 2011: 41-50

Då börjar vi redovisa 2011 års 50 bästa låtar

50. Yelle - Safari Disco Club (Safari Disco Club)
Och vi börjar i Frankrike med trion Yelle. Öppnigspåret, titelspåret, första singeln från Safari Disco Club är riktigt bra. Både glad och samtidigt lite mystisk på något sätt. En sak är säker, jag är sugen på att gå på en Safari Disco Club.

49. Justice - Canon (Audio, Video, Disco)
Vi stannar kvar i Frankrike men, till skillnad från plats 50, utan text man inte förstår den här gången. Det pendlade en hel del huruvida jag gillade soundet på Justice nya album eller inte men jag landade till slut på att jag gillar det väldigt mycket. Måste köpa biljetter till deras spelning i Mars!

48. Foster the People - Call It What You Want (Torches)
Indie-bandet från Los Angeles slog alltså igenom med dunder och brak i år. Så pass mycket så dom fick vara med på 2011 års kanske bästa soundtrack nämligen till FIFA 12. Det var just Call It What You Want som fick vara med i Fotbollsspelet bland massa andra grymma artister.

47. The Black Keys - Nova Baby (El Camino)
Jag vet inte riktigt vilken impact Danger Mouse (Gnarls Barkley, Broken Bells) har haft som producent för The Black Keys men en sak är säker: På dom tre album den något udda konstellationen jobbat tillsammans så har resultatet bara blivit bättre och bättre. Vart ska det sluta? Nova Baby är grymt bra låt med en fruktansvärt trallvänlig refräng.

46. Deportees - Islands & Shores (Islands & Shores)
Den här låten var med på ett quiz för några veckor sedan, jag kände inte igen den men tyckte det var bra. Då låg Deportees fjärde album fortfarande på datorn och väntade på att lyssnas på. Nu när jag gjort det några gånger så har första känslan för låten vuxit sig starkare. Mycket bra låt.

45. Florence + the Machine - No Light, No Light (Ceremonials)
25-åriga Florence Welch är kanske den bästa kvinnliga artisten i popvärlden just nu och tillsammans med sin maskin släppte hon i år sin uppföljare till 2009 års debut Lungs. Ceremonilas är en ännu bättre skiva enligt mig och kommande singeln (släpps på måndag) No Light, No Light är en av dom bästa låtarna på albumet.

44. Beirut - Santa Fe (The Rip Tide)
Jag är inte mycket för att nöta enskilda låtar men när The Rip Tide kom i slutet av Augusti så gick denna låt om Beirut's hemstad ganska mycket på repeat. Den är lite av en ny Scenic World, jag blir direkt jätteglad så fort den börjar spelas.

43. Cold War Kids - Bulldozer (Mine Is Yours)
Som sagt så var California-bandets senaste album inte superbra men vid vissa tillfällen så fick dom till det och Bulldozer är verkligen superbra. Vacker och mäktig stämmer både in på Nathan Willetts sång och även på själva låten. Den känns som en bulldozer inlindad i skummgummi vilket är väldigt bra i detta sammanhang.

42. Gotye - Eyes Wide Open (Making Mirrors)
När vi ändå är inne på bra sångare. Gotye heter egentligen Wouter De Backer, är född i Belgien men uppvuxen i Australien och my god kan den killen sjunga!?! Eyes Wide Open kom som singel redan hösten 2010 men den var med på Gotye's tredje album som släpptes 2011, ett album som precis som hans tidigare är väldigt ojämn men när det är bra är det riktigt bra. Som här.

41. Clap Your Hands Say Yeah - Same Mistake (Hysterical)
Såg någon som tyckte att detta var årets bästa låt och jag har egentligen inga invändningar mot det. Jag förstår inte varför jag lyssnat mer på bandet med det härliga namnet, Hysterical är en riktigt bra skiva. Hade jag gjort det så hade Same Mistake kanske inte varit nummer ett men hamnat på en betydligt högre position för den blir bättre och bättre för varje gång jag hör den.


Spotify

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0