Top 100 2011: 31-40

Toppen kommer allt närmre!

40. The Vaccines - Wetsuit (What Did You Expect From the Vaccines?)
The Vaccines får väl ändå betraktas som årets Englands-hype. Dom började skapa lite buzz redan 2010 med lite singlar och liveshower och året efter kom alltså debutalbumet. En rolig skiva med många korta, lekfulla uptempo-låtar. Wetsuit är en av deras långsamma låtar och den visar att dom behärskar det minst lika bra.

39. White Lies - Bigger Than Us (Ritual)
Ännu ett band som jag tänkt kolla upp ett längre tag men det aldrig blivit av. En miss helt klart. White Lies, som precis som The Vaccines kommer från London, släppte 2011 sitt andra album och Bigger Than Us speglar skivan ganska bra. Lite mörkare indie-rock med fantastisk refräng och en fantastisk refräng kommer man långt på i min bok.

38. The Strokes - Life Is Simple in the Moonlight (Angles)
Efter ett fyra år långt uppehåll, som bl a bjöd på ett rätt bra soloalbum från Julian Casablancas, var alltså The Strokes tillbaka i ny fin form. Dom åtta låtarna i mitten är det inget större fel på men det är alltså första låten, Machu Picchu, och framförallt den här den sista låten som jag tycker mest om.

37. Ladytron - Ace of Hz (Gravity the Seducer)
Electropopbandet från Liverpool har funnits ett bra tag nu men det var tack vare FIFA 11 (FIFA-spelen har alltid bra musik!) som jag upptäckte dom. På spelets soundtrack fanns nämligen just Ace of Hz med. Jag har egentligen mest lyssnat på deras tidigare album i år men den här låten från senaste skivan gick varm på iTunes också. Och den är ju riktigt vass.

36. Elbow - Open Arms (Build a Rocket Boys!)
Mera engelskt. Kollade på metacritic.com efter vilka trevliga album som släppts i år när jag skulle göra denna lista och Elbow's femte album, som hade 83/100 i betyg där, caught my attention. Fint album om än lite ojämnt där Open Arms är den solklara favoriten. Den känns så varm, hoppfull och välkomnande.

35. Digitalism - Forrest Gump (I Love You Dude)
Julian Casablancas får vara med två gånger på den här sektionen i och med sitt samarbete med den tyska electroduon. Forrest Gump, refrängen går "And then you run" om och om igen därav titeln, är inget annat än en mycket trevlig electronica-låt.

34. tUnE-yArDs - Gangsta (w h o k i l l)
"Lo-fi, R&B, experimental, Wonky pop, Afro-beat" står det under genrer på wikipedia och det gör nog ingen klokare vare sig man hört musiken eller inte. Man blir aldrig särskilt klok på musiken heller men det behöver man inte. Jag tror att antingen hatar man tUnE-yArDs eller så älskar man henne. Jag älskar i alla fall hennes förmåga att inte låta som någon annan. Bäst låter hon i sjukt coola Gangsta.

33. Metronomy - The Bay (The English Riviera)
The Bay är tredje singeln från den Mercury prize-nominerade skivan och även den bästa låten. The English Riviera är ett riktigt bra album och jag tror att Metronomy kommer bli väldigt stora inom en ganska snar framtid. Sångaren, låtskrivaren och producenten Joseph Mount framstår mer och mer som lite av ett geni.

32. Bon Iver - Perth (Bon Iver, Bon Iver)
Låten som fick mig att inse att den här Bon Iver nog är jäkligt bra trots allt. Älskar hur den börjar lugnt och sen ger mer och mer plats åt trummorna som gör låten för min del. Skivans bästa låt.

31. Peter Bjorn and John - Dig a Little Deeper (Gimme Some)
Sommarens låt! Den låter verkligen som sol, grönt gräs, glass, mygg och allt annat som hör sommaren till. Jag blir alltid på bra humör av denna glada låt som också är skivans andra singel.


Spotify

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0