Top 100 2011: 11-20

Bakfyllan har lagt sig så bäst att ta itu med avslutningen på listan nu.

20. Little Dragon - Little Man (Ritual Unions)
Näst bästa svenska låt är gjord av Little Dragon som efter lite gästspel hos Gorillaz och Maximum Balloon gjorde den fantastiska Ritual Unions. Som jag var inne på tidigare på listan så är Little Man en typisk Little Dragon-låt. Minimalistisk men samtidigt storartad på nåt konstigt sätt.

19. The Vaccines - If You Wanna (What Did You Expect From the Vaccines?)
Det har hoppats fram och tillbaka bland favoritlåtarna på The Vaccines debutalbum men till slut stannade jag vid denna. Visar prov på vad The Vaccines gör bäst: fartfylld, glad, brittisk indie-rock utan konstigheter.

18. Gotye - I Feel Better (Making Mirrors)
Jag var ute och vandrade en solig höstdag, hade precis pratat med en god vän som fått mig på bättre humör efter en down-period. Så kom den här låten i lurarna, en låt jag inte tänkt på tidigare men nu kände jag "det här är tidernas bästa låt". Det är den ju inte, bara 18e bäst i år. Den är ganska banal egentligen men det är omöjligt att inte ryckas med av glädjen i den motown-doftande låten och må bättre.

17. Friendly Fires - Hawaiian Air (Pala)
Ytterligare en Friendly Fires-låt och ytterligare en underbar refräng. Hela låten är underbar för övrigt. Väldigt mycket sommar över den, mycket sommar över hela albumet faktiskt. Älskar avslutande refrängen framförallt.

16. Beirut - A Candle's Fire (The Rip Tide)
Om Friendly Fires är sommar så är Beirut helt klart höstmusik. Länge var Santa Fe favoritlåten men albuminledande A Candle's Fire gick om efter ett tag. Zach och hans musiker kan vara så fruktansvärt upplysande och vackra i höstmörkret.

15. The Go! Team - Buy Nothing Day (Rolling Blackouts)
Har jag nämnt att jag tycker om en bra refräng. Bästa låten på årets mest-positiv-energi-framkallande album är Buy Nothing Day. Allmusic.com kallar den för "the kind of song that would be a huge pop hit if the radio would only allow it". Kan bara hålla med och tycka att det är synd att The Go! Team inte får den uppmärksamhet dom förtjänar.

14. The Wombats - Tokyo (Vampires & Wolves) (This Modern Glitch)
Jag får snart sluta tjata om det här med refränger men det här kan möjligtvis vara årets bästa, en av dom i alla fall. Nötte den här låten väldigt mycket under hösten och är fortfarande inte trött på den. Fantastiskt bra party-rock.

13. Cut Copy - Take Me Out (Zonoscope)
Hade jag gjort en halvårs-lista hade den här troligtvis varit etta. Älskade skivan och framförallt den här låten under våren. Jag tycker fortfarande både albumet och även denna låt men den får nöja sig med en trettonde plats på denna lista.

12 & 11. Wrestler & Wondering - Does It Offend You, Yeah? (Don't Say We Didn't Warn You)
Delad elva eller nåt för dom här två låtarna är en låt för min del. Dom två låtar jag lyssnat mest på i år och dom visar en av DIOYY's styrkor nämligen blandningen. Wrestler är den största partyhiten för min del i år, spelar ingen roll vart jag är eller hur jag mår, så fort jag hör den vill jag söka upp närmsta dansgolv. Och att sampla en Wrestling-dokumentär med det så passande talet är fantastiskt. Wondering är däremot en härligt tung raplåt med underbar text (Why place a gun up to my head and end all of it when I can turn water to wine and then walk on it). Att DIOYY sedan lyckas göra en grym övergång mellan låtarna och få dessa att bli en superlåt är genialiskt.


Spotify

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0