Top 100 2011: 1-10

Då kör vi årets crème de la crème

10. Justice - Civilization (Audio, Video, Disco)
Första singeln från Audio, Video, Disco släpptes ett drygt halvår innan albumet och när jag hörde den i mars kännde jag att det skulle bli en lång väntan. Nu visade det sig vara en riktigt bra skiva även om ingen av dom andra låtarna kommer upp i samma klass som Civilizaition. Gillar för övrigt singelversionen lite mer än albumversionen i vilken den sista refrängen klippts bort av någon anledning.

9. Foster the People - Helena Beat (Torches)
Pumped Up Kicks är som sagt låten alla talar om när det kommer till Foster the People men även om den är bra så är det inget mot vad albumets öppningsspår och andra singel är. Fantastisk sång från Mark Foster och en rakt igenom ljuvlig låt.

8. TV on the Radio - Will Do (Nine Types of Light)
Nämnde tidigare att jag var lite besviken på mitt favoritbands senaste album något som denna låt bidrog med. Will Do släpptes som singel några veckor innan skivan och eftersom den är helt fantastisk så växte förväntningarna inför fjärde LP:n ganska mycket. Ingen ny Dear Science blev det som sagt men Will Do visade att TVotR har magin kvar.

7. Architecture in Helsinki - Escapee (Moment Bends)
Det är eventuellt för att jag alltid kommer att tänka på pausemusiken till det gamla 8-bitspelet Battletoads när jag hör den här låten som gör att jag gillar den så mycket. Det hjälper till iaf. Jag har snackat en hel del om refränger så det är ju lite kul att en låt som inte har någon märkvärdig refräng kommer så här högt upp. Tredje singeln från Moment Bends är hur som helst en riktigt bra låt som jag blir väldigt glad av och glad vill man ju vara.

6. MUTEMATH - Odd Soul (Odd Soul)
Gammalt möter nytt vilket gör MUTEMATH så bra. Känns som det hade kunnat vara någon gammal 70-tals som dom väntade ca 40 år med att släppa. Ruskigt cool låt om jag får säga det själv. Måste lyssna mer på detta relativt nyupptäckta New Orleans-bands äldre skivor för att hitta fler guldkorn.

5. Explosions in the Sky - Human Qualities (Take Care, Take Care, Take Care)
Väldigt få band kommer undan med att vara (nästan) helt tyst mitt i en låt. Explosions in the Sky gör det. Dom första tre minuterna är väldigt bra sedan försvinner musiken så när som på några väldigt dova trummor för att sedan en halvminut senare vakna till liv igen. Då byggs låten upp och blir äckligt mäktig och når sin kulmen vid 6:50 vilket är årets bästa musikaliska sekund. Bästa låten från årets kanske bästa album.

4. The Black Keys - Lonely Boy (El Camino)
Jösses, den här låten svänger så mycket så jag måste använda ett ord som "jösses". Första singeln från Akron, Ohio-duons kandidat till årets album är det helt omöjligt att sitta still till. Inte bara är den den fjärde bästa låten från 2011, den har möjligtvis årets bästa video. Vem älskar inte en random äldre snubbe dansa och mima till en grym låt, dessutom allt i en tagning. Minimialism at it's finest.

3. Little Dragon - Please Turn (Ritual Unions)
1:a på årets svensklista! Little Dragon har i år blivit ett av mina favoritband och det var svårt att komma fram till vilken låt som egentligen är bäst på senaste skivan. Till slut var det ganska solklart att den vackra Please Turn som är absoluta höjdpunkten på albumet. Yukimi Nagano har en av världens coolaste sångröster och den passar så sjukt bra till Little Dragons lågmälda syntbaserade soulinfluerade pop.

2. Gotye - Somebody That I Used To Know (Making Mirrors)
Denna låt har blivit extremt populär på sistone tack vare en cover där fem personer framför den genom att alla spelar på en och samma gitarr. Originalet har visserligen också varit väldigt populär detta år och den är ju trots allt väldigt mycket bra och det är mycket tack vare Gotye's fantastiska sångröst. I denna låt får han även hjälp av Kimbra som är ett utmärkt komplement. När hennes vers går in i sista refrängen är det eargasm på hög nivå.

1. Cut Copy - Need You Know (Zonoscope)
Oj, vad hände här? Jag är lite förvånad att jag satte den här som nummer ett men efter massa funderingar så blev det till slut Cut Copy som får topplaceringen. Alltmedan låten växer starkare och bättre under sina sex minuter så känns det som sångaren Dan Whitfords röst blir allt mer desperat. Och det är där som storheten med låten återfinns tycker jag. När jag hör den nu medan jag skriver detta så blir det mer och mer självklart att den ska vara nummer ett och jag kan bara säga grattis till Cut Copy som gjorts årets bästa låt!


Och så var listan komplett och kan lyssnas på i sin helhet på Spotify

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0