Golden Globe

Lillebror Oscar gick av stapeln igår. Jag såg inte galan men tydligen så var hosten Ricky Gervais i form som vanligt. Jag har däremot sett vilka som vann priser under årets Golden Globe och det är vinnarna av de två stora priserna som jag känner starkast för.


The Descendants vann priset för bästa film - drama. Alexander Payne står för regi och manus och han har tidigare gjort den småtrevliga About Schmidt, den helt fantastiska Sideways och har även med ett finger i skapandet av den något förbisedda serien Hung. The Descendants verkar vara en film i samma anda som hans tidigare verk och när den innehåller den alltid lika fantastiske George Clooney, som för övrigt vann pris för bästa manliga huvudroll - drama för denna roll, så blir jag väldigt intresserad. På bio i Sverige den 27e januari.


The Artist tog hem globen för bästa film - musikal eller komedi. Jag nämnde denna film som hastigast i ett tidigare inlägg och det är en film som jag ser fram emot väldigt mycket. Varje gång jag ser trailern blir jag lika trollbunden. Det är en fransman vid namn Michel Hazanavicius som ligger bakom den vågade film. Den handlar om en stumfilmsstjärna och ÄR dessutom en stumfilm! Detta bidrar förstås ännu mer till den känslan av gammal film som även bildspråket och skådespelarna verkar förmedla på ett lysande sätt. Huvudrollen spelas för övrigt också av en fransos, Jean Dujardin som även han vann pris för bästa manliga huvudroll men då i musikal/komedi-kategorin alltså. The Artist kommer på bio i Sverige i mars.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0