Bio: The Rum Diary



Det var ett tag sedan jag var på bio men härom dagen såg jag The Rum Diary på Biopalatset.
The Rum Diary handlar om journalisten Paul Kemp (Johnny Depp) som i slutet av 50-talet lämnar USA för att jobba på en engelskspråkig tidning i Puerto Rico. Väl där möter han diverse mer eller mindre udda karaktärer och dras in i kärleksaffärer, skumraskaffärer och alkoholism.
När jag såg att det skulle komma en ny film baserad på en Hunter S Thompson-roman med Johnny Depp i huvudrollen kan jag inte påstå något annat att jag blev väldigt intresserad. Den bisarra, hysteriska och roliga Fear and Loathing in Las Vegas tycker jag mycket om så man hoppades väl på något i närheten av den även om det inte var Terry Gilliam utan den relativt okände Bruce Robinson i regissörsstolen.
När jag såg trailern tappade jag intresset för filmen, den verkade inte så bra som man hade hoppats på. I brist på annat blev det ändå den som sågs under senaste biobesöket och trots ganska låga förväntningar så var det knappt så dessa uppfylldes.
Jag har inte läst boken så jag kan inte göra några jämförelser där emellan men filmens största problem är i alla fall att den är alldeles för ofokuserad. Den flackar och far mellan de olika storylinesen utan att riktigt förankra sig i någon av dem vilket gör att man inte orkar bry om varken Kemp's kärlekshistoria, de småkriminella affärerna han blir indragen i eller hans journalistjobb och tillhörande supande. Denna brist på fokus i storyn gör att filmen blir kort och gott tråkig. Filmen bjuder på några skratt här och där men humorn är då mest av slapstickvariant vilket inte är jättekul i längden.
Johnny Depp, som jag i vanliga fall gillar, gör en ganska oengagerad insats vilket gör den ganska tråkiga huvudkaraktären ännu tråkigare. Aaron Eckhart och Richard Jenkins strålar desto mer medan Giovanni Ribisi spelar över när han gestaltar den jobbiga karaktären Moberg.
Ska inte dissa den för mycket den är ändå rätt snygg och inget är direkt dåligt med filmen men den blir ändå aldrig mer än medioker och stora delar av filmen så The Rum Diary som sagt en ganska tråkig film

4/10

Kommentarer
Postat av: Erik

Jag tror att filmen (som bara använder bokens story för att föra fram sin sak) syftar till att beskriva startskottet för Thompsons karriär som förbannad journalist med ett våldsamt förakt mot världens orättvisor. Ser man filmen ur detta perspektiv så är den verkligen briljant, men det kräver kanske att man är lite förälskad i Thompson.

2012-03-06 @ 09:01:28
Postat av: Gamusicineast

Jag ska erkänna att jag inte är alltför insatt i Thompsons liv och att det skulle bli en ny Fear and Loathing var ganska dumt att tro. Jag förstår vad du menar och jag hade tyckt att det varit bra om filmen fokuserat helt på just den journalistiska biten. Depp var, enligt mig, tyvärr inte övertygande som "förbannad journalist med ett våldsamt förakt mot världens orättvisor" och det tillsammans med den något ofokuserade storyn gjorde att jag inte riktigt kunde uppskatta filmen. Bara så du vet :)

2012-03-13 @ 12:11:13
URL: http://gamusicineast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0