2011 leftovers

En knapp vecka efter att jag avslutade top 100-listan så har jag redan upptäckt en del musik som jag missade från förra året. Tänkte lista de fem bästa albumen som jag missade förra året men först tio album jag inte missade men som inte hade låtar som lyckades slå sig in på listan men som likväl var bra album.

bob hund - Det Överexponerade Gömstället, The Cave Singers - No Witch, Cymbals Eat Guitars - Alien Lenses, Fleet Foxes - Helplessness Blues, Junior Boys - It's All True, PJ Harvey - Let England Shake, Radical Face - The Family Tree: The Roots, Ryan Adams - Ashes & Fire, We Were Promised Jetpacks - In the Pit of the Stomach, Wilco - The Whole Love.

Och så fem bästa albumen jag upptäckt senaste dagarna:

5. Henric de la Cour - Henric de la Cour
Missade egentligen inte fd Yvonne-sångarens debutalbum, såg honom live till och med, lyssnade lite på albumet efter spelningen men sen försvann han lite ur min hjärna. Bra är det hur som helst, påminner både utseendemässigt och musikaliskt lite om Diamond Rings (som jag ska skriva mer om framöver).
Låt som hade kunnat vara med på 2011-listan: Dracula

4. Magnus Ekelund & Stålet - Svart Flagg
Samma som plats fem så hade jag faktiskt hört dessa ifjol men då jag inte fick tag på albumet förutom på Spotify, som jag nästan aldrig använder, föll de bort i listframkallandet. Har alltid haft lite svårt att upptäcka ny svensk musik, det blir mest att jag råkar ramla över något band här och där. Magnus Ekelund & Stålet fick jag tips av min förmodade framtida podcastmedarbetare Mikael (mer om det i framtiden också). Mycket bra svensk pop på svenska.
Låt som hade kunnat vara med på 2011-listan: Stállu

3. Three Trapped Tigers - Route One or Die
Metronomy postade ett random Jackie Chan-youtubeklipp på sin facebook som Three Trapped Tigers hade laggt upp på sin FB-sida. Så kan man också upptäcka band. Noise rock-band från London som släppte sin första LP under 2011.
Låt som hade kunnat vara med på 2011-listan: Cramm

2. Hooray for Earth - True Loves
Ett band jag upptäckte för några minuter sedan och jag har faktiskt bara hört en låt så här långt men den är riktigt bra. Ett synthrock band från Boston som flugit under radarn med sina två första album och det tredje, True Loves, har inte uppmärksammats särskilt mycket. Det har inte ens släppts i Europa än.
Låt som hade kunnat vara med på 2011-listan: True Loves (Inte hört någon annan och det finns ingen annan på Spotify)

1. WU LYF - Go Tell Fire To the Mountain
Förstår inte riktigt hur jag missat detta Manchester-band. Upphaussade i engelsk press lika mycket för sin musik som sin anonymitet. Länge visste knappt någon någonting om bandet mer än att de gjorde bra musik, deras wikipedia har plockats bort titt som tätt dessutom. Mycket bra indie/post rock är det i alla fall. WU LYF står för övrigt för "World Unite Lucifer Youth Foundation" och uttalas "woo life"
Låt som hade kunnat vara med på 2011-listan: We Bros bland andra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0