Snövit vs. Snövit

Nu när jag nyligen sett Disneys verision av snövit är det väl passande att skriva lite om dom två filmer baserade på den gamla sagan som kommer ut nästa år. "Rivaliserande" filmer har funnits förut, alltså två storfilmer som behandlar samma ämne och som kommer ungefär samtidigt. På rak arm kommer jag på Armageddon vs Deep Impact sommaren 98, Saving Private Ryan vs The Thin Red Line hösten/vinter 98 och The Prestige vs The Illusionist hösten 06. Det finns garanterat fler som jag inte kommer på nu men hur som helst så har alla dessa rivaliteter, oavsett vad man tycker om filmerna, slutat med att en av filmerna mer eller mindre har fått utmärkelsen "The other World War II/Magician/Asteroid-movie" (Ja det är en komet i Deep Impact men ändå). Så frågan är vilken blir "The other Snow White-movie"? Filmerna det handlar om är Snow White and the Huntsman som kommer till Sverige i Juni nästa år och Mirror, Mirror som kommer i Mars 2012. Låt oss kolla trailers.



Tidigare i år kom Red Riding Hood, en tvist på sagan om Rödluvan, och det här verkar det spunnits vidare på i och med denna tvist på Snövit. Red Riding Hood verkar väldigt dålig efter att ha sett trailern och den floppade mycket riktigt både bland kritiker och publik. Snow White and the Huntsman verkar dock lite bättre än Rödluvan-filmen. Den promotas visserligen med "From the producer of..." vilket sällan är ett gott tecken. Efter lite research förstår jag varför. Det är debuten för regissören och en av dom tre manusförfattarna, en av dom andra två bakom manuset har nästan uteslutande skrivit manus till direct-to-video-uppföljare av Disneyfilmer typ The Lion King 1 ½ och The Little Mermaid: Ariel's Beginning och den tredje har faktiskt en oscarnominering för bästa manus till filmen The Wings of the Dove från 97 men är inte särskilt välkänd. Inga direkta namn att skylta med med andra ord.
Filmen och dess effekter ser ut att vara rätt snygg, om än inte lite klyschigt snygg (vet knappt själv vad jag menar med det men det är så det känns). Charlize Theron (Drottningen) är ju ofta bra, Chris Hemsworth (The Huntsman) har jag bara sett i Star Trek och har inte så mycket att säga om och Twilight-Kristen Stewart (Snövit) känns på något sätt väldigt fel dels för att hon inte är någon stor skådespelare men kanske framförallt, även om det här är en smakfråga så klart, så är det väldigt svårt att köpa att hon ska vara vackrare än Theron.
Fick kolla om trailern några gånger innan jag upptäckte att man faktiskt får en skymt av dvärgarna. Dvärgarna, namngivna efter romerska kejsare, verkar inte ha någon stor roll i filmen men dom är där iaf och dom spelas av bl a Bob Hoskins, Eddie Izzard och Nick Frost. I vad som verkar försöka vara en ganska mörk version av Snövit så kommer det ändå förekomma en del humor alltså.
Jag tror denna film kan vara allt från usel till ganska bra.



Mirror, Mirror verkar vara som ni ser en betydligt lättsammare film. Den ser ut att ta Bröderna Grimms berättelse och utveckla och förlänga den litegrann, "The untold adventures of Snow White" som trailerrösten säger. Den regisseras av Indiern Tarsem Singh som tidigare gjort filmerna The Cell (den med J Lo), The Fall (som verkar väldigt intressant) och nu nyligen utkomna Immortals (som jag inte tror är särskilt jättebra). För manus står två nykomlingar och Bröderna Grimm får också writing credit. Drottningen spelas här av Julia Roberts och Snövit av Lily Collins. Julia är vacker men börjar åldras och Lily är ung och väldigt söt så här känns castingen lite bättre än i Snow White and the Huntsman. Sean Bean är också med på ett hörn som kung. Mycket humor har dom tryckt in i filmen, eller försök till humor kanske jag ska säga. När en av dvärgarna gör en Scarface-imitation vet jag att det här inte kommer vara en film jag kommer skratta särskilt mycket åt.
Inget i trailern säger mig att den här filmen kommer ligga någon annanstans än mellan usel och medioker.

Så vi får väl vänta och se vilken av filmerna som blir förloraren, alltså "The other Snow White-movie". Jag tror inte att någon av dom kommer bli särskilt ihågkommen men min röst ligger på att Snow White and the Huntsman kommer gå segrande ur denna fight.

Kommentarer
Postat av: Max

Jag älskar The Fall, så jag vill ju tro att den andra Snövit-filmen är bäst...



Fast nu tänker jag ändå på den som "the other Snow White-movie"

2011-11-29 @ 12:10:28
URL: http://hustleandflow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0