Disney Classics #4: Dumbo



Dumbo (1941)

Good guy: Dumbo 2/5
Dumbo säger ingenting men han är ju so darn cute och man tycker ju synd om honom.

Bad guy: The Ringmaster 1/5
Inte så elak egentligen, försöker bara sköta sin cirkus om än på ett ganska strikt sätt.

Love interest: Timothy Q Mouse 2/5
Brist på kärlek även i denna film så kör på vänskap istället. Dumbos bäste vän är musen Timothy som gör allt han kan för att få den storörade elefanten på bättre humör vilket bl a inkluderar att supa ner honom.

Comic relief: Jim Crow & Co 1/5
Visst man kan diskutera hur pass mycket rasistiska stereotyper dessa kråkor är men det orkar jag inte ge mig in på. Dom är inte med så mycket och är inte särskilt roliga men har ett rätt schysst sångnummer iaf.

Musical numbers: 2/5
Inte så många minnesvärda låtar utöver tidigare nämnda When I See an Elephant Fly och Pink Ekephants on Parade som spelas under den härliga fyllesekvensen.

Total: 2/5
Nja, Dumbo håller inte riktigt i mitt tycke. Den var planerad som en halvtimmes kortfilm men Walt ville att det skulle bli en långfilm av Dumbo. Nu blev den en timme lång och den känns ju inte utdragen på något sätt men jag tycker ändå att det mycket väl hade kunnat räckt med en halvtimme, det händer liksom inte så mycket i filmen. Den fina fylledrömmen är bäst.


Next up: Bambi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0