Disney Classics #12: Cinderella

Har alltid undrat varför Cinderella heter Askungen på svenska. Så här är det; Den franska originaltiteln till Charles Perraults saga är Cendrillon efter franska ordet Cendre som betyder aska. Now you know, and knowing is half the battle.



Cinderella (1950)

Good guy: Cinderella 2/5
Söt, snäll och godhjärtad. Man kan ju inte annat än att lida med henne för allt hon får stå ut med.

Bad guy: Lady Tremaine 4/5
Om Drottningen i Snövit inte hade mycket till motiv för sina elakheter så har Cinderellas styvmoder inget motiv whatsoever. She's just one evil bitch helt enkelt. Så fort Cinderellas pappa dör så känner hon att det är läge att förstöra den unga tjejens liv för att, ja som sagt ingen vet varför. Det faktum att hon är så iskall medan hon gör det gör att man hatar henne ännu mer. Och hennes blick, jag får nog svårt att sova inatt.

Love interest: Prince Charming 1/5
Fram till att han träffar Cinderella, då han väl ändå visar att han är heterosexuell, förstår man inte varför inte hans far fattar att han är gay (alltså nutidens innebörd av ordet inte dåtidens). Är med väldigt lite i filmen och är intetsägande.

Comic relief: Jaq & Gus 2/5
Ännu sötare på engelska nästan, framförallt Gus. Gillar deras dialekter annars kanske inte så roliga.

Musical numbers: 3/5
The Work Song håller ju fortfarande även om man hör den varje jul. Även den kanske är snäppet bättre på engelska. I övrigt ganska småtrevliga sånger om än ingen man blir alldeles förälskad i.

Total: 3/5
Vet inte om det jag tycker mer om denna än vad jag hade gjort om jag inte sett dom sex senaste Disney-filmerna alldeles innan, kanske. Jag gillar Cinderella hur som helst. Vet inte riktigt varför men en det är ju en klassisk saga som berättas på ett hyffsat charmigt sätt och på slutet rycks jag med i spänningen även fast jag vet hur det ska sluta. I vilket fall så är Disney tillbaka på rätt spår i och med denna filmen, den första sedan Bambi som stolt kan betitla sig Classic.


Kommentarer
Postat av: L

Ja, prinsen är en av de mest intetsägande sakerna med den här annars minnesvärda filmen! :)

2011-11-30 @ 20:41:31
URL: http://leouwa.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0