Top 100 2010: 81-90

90. Yeasayer - Love Me Girl (Odd Blood)
Yeasayer, ja Yeasayer. Vilket jävla band. Valde Sigur Ros före detta band under WOW 2008 (vilket jag inte ångrar egentligen) för då visste jag inte deras storhet. Deras andra album, Odd Blood, som alltså kom 2010 är helt sjukt bra, känns som Love Me Girl hade kunnat vara mycket högre om det inte vore för att dom har massa andra bra låtar på skivan. 90:e plats får den iaf.

89. The Acorn - Crossed Wires (No Ghost)
The Acorn har flygit lite under radarn när man blickar tillbaka på fjolåret, en rätt bra skiva lyckades kanadensarna pressa fram 2010 och en av diverse bra låtar är just Crossed Wires som är ganska kort, tempostark och älskvärd.

88. Stornoway - I Saw You Blink (Beachcomber's Windowsill)
Samma sak som The Acorn gäller Stornoway, folkrock-band som inte gjorde mycket väsen av sig men som ändå gjorde ett fint avtryck i 2010 års musikland. Inte lyssnat så överdrivet på denna engelska grupp men har hittat diverse favoritlåtar på deras debut-platta. Bl a I Saw You Blink.

87. The Tallest Man on Earth - Troubles Will Be Gone (The Wild Hunt)
Oj oj oj, vad ska man säga om Tallest Man on Earth utan att säga för mycket, för så mycket kan jag säga att han kommer dyka upp mången gång på denna lista. Kristian Matsson, som han egentligen heter, har iaf gjort ett fantastiskt andra-album som jag som sagt kommer återvända till under listan. Sjukt svårt att rangordna låtarna på The Wild Hunt men jag tror jag fick till det ganska bra. Troubles Will Be Gone är iaf 87a.

86. Sleigh Bells - Riot Rhythm (Treats)
Andra Sleigh Bells-låten på listan. Eftersom det kommer flera, oj I give away en hel del nu känner jag, så ska jag inte prata sönder detta band. Riot Rhythm är iaf ytterligare en underbar med marschliknande beat. "You gotta march" sjunger Alexis Krauss, och det gör man så gärna. Treats är inte bara ett av årets bästa album det är det överlägset bästa promenix-albumet från 2010!

85. Broken Social Scene - Meet Me in the Basement (Forgiveness Rock Record)
Ännu ett kanadensiskt band, eller kollektiv som man kan kalla dom. Från 6 till 19 medlemmar enligt wikipedia iaf. Forgiveness Rock Record är deras tredje skiva och den är riktigt bra. Meet Me in the Basement känns lite signifikativ med Broken Social Scene på nåt sätt, massa instrument och grejer som händer på samma gång. Dessutom, enligt min lista, 2010 års bästa instrumentala låt.

84. Shout Out Louds - Show Me Something New (Work)
Efter Håkan och Tallest Man on Earth så är stockholms-bandet Shout Out Louds tredje svenska artisten ut på denna lista. Shout Out Louds är betydligt bättre live än på skiva kan jag villigt intyga efter att ha sett dom två gånger under 2010 varav den första spelningen slutade med att vi mötte hela bandet på Babar efter spelningen och jag spöade basisten Ted Malmros med 8-6 i Airhockey. Show Me Something New är en av dom låter som för en tillbaka till bandets debut-album, då dom för övrigt var som bäst enligt mig.

83. Sam Amidon - How Come That Blood (I See the Sign)
En av många metacritic.com-artister som jag upptäckt i år är Sam Amidon. Hans senaste bidrag till musikvärlden, I See the Sign, fick mycket bra betyg på tidigare nämnda sida (som alltså sammanställer en mängd recensioner från diverse kritiker) och den är mycket bra. Jag fastnade snabbt för öppningspåret How Come That Blood och Sam's mycket trivsamma röst.

82. Vampire Weekend - Horchata (Contra)
Vampire Weekend alltså, mycket bra andra album som sagt. Horchata, som är öppningsspåret på senaste skivan, är ingen tempohöjare men innehåller likväl dom afrikanska rytmerna som utgör Vampire Weekend och som med dom flesta andra VW-låtarna så blir man väldigt glad när man hör detta.

81. Two Door Cinema Club - Undercover Martyn (Tourist History)
Phoenix gjorde en av 2009 års bästa skivor så självklart så släppte dom inget album i fjol. Det tomrummet på release-kalendern fylldes dock av Two Door Cinema Clubs debut Tourist History. Visst Nordirländarna låter väldigt ofta som deras franska influenser men är det egentligen nåt fel med det? Dessutom låter dom tillräckligt säregna för att det ska vara riktigt bra. Undercover Martyn är en av deras "lugna" låtar men ja ni hör ja att det är uptempo som är deras melodi.

Listan på spotify (Ok nu börjar artister som inte finns på spotify dyka upp, tryck bara på deras namn så får ni höra låtarna!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0