Top 100 2010: 61-70

70. Avi Buffalo - Truth Sets In (Avi Buffalo)
Avigdor Zahner-Isenberg och hans band Avi Buffalo släppte sitt självbetitlade album i April och redan då kändes det som ett av årets album men det får nog nöja sig med att ha varit vårens album. Inledande Truth Sets In sätter standarden på skivan; både lite glatt och dystert på samma gång och framförallt vackert.

69. The Drums - Forever and Ever Amen (The Drums)
Ett av dom tidiga bandsläppen till 2010 års Way out west och då hade dom bara släppt en EP. Eller bara och bara, jag är egentligen lite skeptisk till EP-formatet men The Drums Summertime! är helt fantastisk. Med sin debut-LP kommer dom inte riktigt upp i samma nivå, kanske några för många låtar, men den är också riktigt riktigt bra. Forever and Ever Amen är bara en av många bra låtar.

68. Beach House - Used To Be (Teen Dream)
Också ett upptäckt-via-WOW-band. Beach House vackra drömpop är oerhört bra framförallt i början av deras tredje album som kan vara en av årets starkaste inledningar, en inledning som avslutas med Used To Be.

67. Two Door Cinema Club - Cigarettes in the Theatre (Tourist History)
När Two Door Cinema Club's låt Something Good Can Work var med i den töntiga Fanta-reklamen så tänkte jag mest "vad är det här för dålig Phoenix-kopia?" Efterhand så kom jag ju som tidigare nämnt fram till att det var en bra Phoneix-"kopia". Fanta-låten är förvisso rätt bra men inte lika bra som t ex Cigarettes in the Theatre.

66. The Dead Weather - The Difference Between Us (Sea of Cowards)
Jag hoppas inte The White Stripes är nedlagt men om det skulle vara så så är det åtminstone bra att Jack White fick ordning på sitt sidoprojekt/supergrupp The Dead Weather. Första försöket var väldigt upp och ner medan andra albumet är mycket mer jämnt och mycket bättre. Fin och mörk låt där man märker att Allison Mosshart tagit över mer och mer som huvudsångare i bandet.

65. Jónsi - Animal Arithmetic (Go)
Ett annat sidoprojekt är Jón Þór Birgissons soloprojekt Jónsi. Väldigt mycket Sigur Ros låter det förståss fast lite mer engelska och lite mer tempo. Albumet börjar bra men tappar lite i längden. Animal Arithmetic är en väldigt glad historia iaf.

64. MGMT - Brian Eno (Congratulations)
Om man inte räknar demo-albumet MGMT släppte som The Managment så är deras andra skiva inte riktigt lika bra som deras debut från 2008. MGMT är dock ett väldigt intressant band som jag måste ge mer tid känner jag. Låten om gamle Roxy Music-medlemmen är en av låtarna jag fastnat för så här långt.

63. The National - Bloodbuzz Ohio (High Violet)
Sa det mesta jag kan säga om The National på plats 96. Bloodbuzz Ohio är iaf High Violets bästa låt, hade kanske kunnat vara högre på listan egentligen men men. Dess starka vapen är som vanligt när det gäller The National Matt Berninger fantastiska röst.

62. The Tallest Man on Earth - Lion's Heart (The Wild Hunt)
Lion's Heart gömmer sig lite lömskt i slutet av albumet så det var egentligen när jag hörde den i serien Hung (mycket bra serie för övrigt) som jag upptäckte hur bra denna låten är.

61. Kele - Walk Tall (The Boxer)
Ännu ett sido/solo-projekt. Här är det Bloc Party's sångare Kele Okereke som jobbar ensam. Det bästa med hans soloalbum är att han förhoppningsvis kan leka av sig här, vilket han gör, så att Bloc Party kanske kan hitta tillbaka till sin ursprungliga simplare och råare form. Det näst bästa med skivan är öppningsspåret, marschlåten Walk Tall.

Listan på Spotify (Går ju snabbt det här, ska försöka gå igenom 60-51 också innan jag åker iväg till Barcelona så kommer top 50 med start nästa helg)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0