Top 100 2010: 51-60

60. Oskar Linnros - Ack, Sundbyberg (Vilja Bli)
Ganska bra svenskår i år och då har jag faktiskt ändå inte lyssnat på Robyn's alla skivor. Oskar Linnros är en glad överraskning som splittade med Daniel Adams-Ray för att köra solo (många som gått den vägen i år känns det som). Debuten var lite upp och ner men en av låtarna som var upp var första singeln Ack, Sundbyberg.

59. Yeasayer - Rome (Odd Blood)
Blocket med extremt bra låtar, som iofs utgör nästan hela skivan, på Yeasayers Odd Blood avslutas med den dansanta Rome.

58. Wolf Parade - Pobody's Nerfect (Expo 86)
Fjärde kanadensiska bandet som återfinns på listan. Wolf Parade gör på sin tredje skiva stundtals riktigt bra rockmusik. Här är ett exempel. Plus också till titeln Pobody's Nerfect.

57. Sleigh Bells - Treats (Treats)
Titelspåret är det som avslutar Sleigh Bells debutLP och som det gör det. Trummorna hamrar på som fan och det släpande gitarriffet manglar över en och mitt i allt finns Alexis ljuva stämma och bildar fantastiska kontraster.

56. Angus & Julia Stone - For You (Down the Way)
Den australiensiska syskonduon låter bäst när systern sköter sången som t ex For You. Jag fastnade för låten när jag såg dom spela i Köpenhamn i våras. Väldigt fin text.

55. Håkan Hellström - Shelley (2 steg från paradise)
På tal om texter, ingen slår ju faktiskt Håkan i Sverige. Ok kanske dött lopp med Krunegård men i år så var Hellström herre på texttäppan iaf. Man känner verkligen hur länge han stått i regnet på den där jävla gatan.

54. Sam Amidon - You Better Mind (I See the Sign)
Svårt att hitta information om Sam Amidon så jag vet inte vem kvinnan är som Sam sjunger duett med på denna låt. Däremot vet jag att det låter jäkligt bra!

53. Klaxons - Flashover (Surfing the Void)
När Klaxons är bra är dom jävligt bra men tyvärr är deras två album lite ojämna. Men man kommer ju dock långt med höga toppar. Debuten innehöll kanske fler men uppföljaren har också ett par som t ex Flashover.

52. Dylan LeBlanc - If the Creek Don't Rise (Paupers Field)
20-årige country-folk-rock-singer-songwritern Dylan LeBlanc slog igenom i det tysta med sin debut, så pass mycket så hans spelning i Göteborg var slutsåld till min stora förtret. Därför får jag istället avnjuta honom på hans vackra LP vilket inte är särskilt svårt att göra.

51. The Black Keys - Everlasting Light (Brothers)
Blues-rock-duon som jag upptäckte när dom spelade hos Conan för snart fem år sen kom ifjol med sitt sjätte album och börjar äntligen få det erkännande dom förtjänar. Brothers är inte lika bra som 2006 års Magic Potion men bra är den vilket man hör direkt på detta inledande spår.

Listan på Spotify (Såja, nu får ni hålla er till tåls. top 50 inleds om en vecka!)

Kommentarer
Postat av: Liss

Min favoritlåt med LeBlanc. Däremot är jag av en helt annan uppfattning angående Angus and Julia Stone. Jag anser att deras två bästa låtar är Big Jet Plane och Just a boy, låtar där Angus sjunger.

2011-01-28 @ 16:41:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0