Top 100 2010: 91-100

Så här i gala och krönikatider så tycker jag det är ett ypperligt läge att dra igång bloggen igen och jag menar, så länge inte oscar-galan varit så är det väl ok att summera fjolåret? 2010 handlade i huvudsak om musik för min del, har aldrig varit med om ett år där jag upptäckt så många nya band och artister. Väldigt skoj såklart men det var kämpigt att välja ut bästa låtarna bland dom 536 stycken fördelat på dom 47 album som släpptes under fjolåret som jag lyssnat på. Till slut fick jag fram 137 låtar som jag senare filade ner till en fin top 100-lista. So without further adieu; Mina 100 bästa låtar från 2010:

100. Håkan Hellström - River en vacker dröm (2 steg från paradise)
Jag blev lite besviken när den här specialskrivna låten dök upp på Håkans senaste album eftersom han sa att det var första och sista gången den spelades när han körde den som extranummer under Way out west. Den får dock vara med på listan för att Way out west-spelningen ju var ifjol plus att låten är riktigt bra.

99. Kings of Leon - The Face (Come Around Sundown)
Kings of Leon gjorde inte någon särskilt bra uppföljare till 2008 års grymma genombrott Only by the Night. Come Around Sundown innehåller endast ett fåtal ljusglimtar där The Face lös starkast, trots det kom den knappt med på listan.

98. The Black Box Revelation - Do I Know You (Silver Threats)
Denna belgiska gitarr-och-trummor-duo upptäckte jag när dom var förband åt Eagles of Death Metal får något år sedan. I fjol släppte dom sin andra fullängdare och även om den kanske inte känns riktigt lika bra som debuten så är det inte långt ifrån. Svårt att välja bästa låten från skivan men Do I Know You sticker nog ut lite mer än övriga.

97. The Gaslight Anthem - American Slang (American Slang)
New Jersey-rockarna som låter som Bruce Springsteens och Tom Pettys kärleksbarn gjorde ett ganska trevligt album 2010 följt av en ganska trevlig spelning här i GBG. Ganska trevlig, inte mycket mer. Öppnings- och titelspåret är bäst från denna deras tredje skiva för den är ganska trevligast.

96. The National - Anyone's Ghost (High Violet)
The National är lite intressant. Jag såg dom 2008 på WOW och tänkte att det här är ju bra. Sen tänkte jag inte så mycket mer på dom förrän dom var klara för WOW 2010 och jag insåg att jag ju glömt att lyssna på dom. Laddade hem deras diskografi men det blev faktiskt inte så mycket lyssnat ändå. Såg dom på håll på WOW i somras och var inte så övertygad. Lyssnade till slut igenom senaste alstret och insåg att den ju faktiskt är riktigt bra. En av dom bättre låtarna är denna och det är egentligen mest tack vare Matt Berningers röst som är awesome.

95. Broken Bells - The Ghost Inside (Broken Bells)
En stor miss var att missa Broken Bells på Way out West. Duon bestående av The Shins-sångaren James Mercer och Brian Burton a.k.a. Danger Mouse är en intressant konstellation och deras självbetitlade debutalbum är inte alls dumt. En av godbitarna är The Ghost Inside som är typ ett Gnarls Barkley-beat ackompanjerat av Mercers vackra röst.

94. Kanye West - Lost in the World (My Beautiful Dark Twisted Fantasy)
Jag har alltid haft ett gott öga till Kanye även om jag aldrig varit inne på hiphop på något sätt och även om jag inte håller med majoriteten av kritikerna som säger att detta är årets album så kan jag förstå varför så många säger så. På ett par låtar samarbetar han med fantastiske Bon Iver bl a på denna som inledningsvis består av Bon Ivers Woods. Har hört delade meningar från Bon Iver-fans om det är bra eller inte. Jag tycker det är bra även när Kanye slutligen gör om den till en partylåt.

93. Vampire Weekend - Cousins (Contra)
Vampire Weekend släppte 2010 sin uppföljare till deras fantastiska debut. Contra är inte lika fantastisk men innehåller ändå många goda nummer och bjuder fortsatt på afrika-influerade och enormt svängiga rytmer, inte minst i Cousins.

92. Erland and the Carnival - The Sweeter the Girl the Harder I Fall (Erland and the Carnival)
Simon Tong som varit med i bl a The Verve och Blur slängde ihop ett band som spelar gamla folksånger i lite modernare folkrock-tappning eller nyskrivna folkinfluerade låtar. Och dom gör det väldigt väldigt bra! The Sweeter the Girl är bara ett exempel, den låter som nåt nån gammal trubadur spelat på nån engelsk pub förr i tiden.

91. Sleigh Bells - Crown in the Ground (Treats)
Vad som var mycket värre än att missa Broken Bells på WOW var att missa Sleigh Bells. Deras debut som släpptes ifjol nådde mig först under hösten lite för sent. Överlägset den skiva jag lyssnat mest på i vinter och jag hade nästan kunnat ta med alla deras låtar på denna lista. Riktigt så blev det inte men ganska många finns med. Crown in the Ground är en av dom, beatet som finns med i alla deras låtar är lika starkt i denna som i hela skivan och det är bara så underbart.

Listan på spotify (som fylls på allt eftersom nya delar kommer upp här, kanske nästa redan imorrn...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0