Filmåret 2012

2011 har känts som ett ganska svagt filmår, nu ska jag genast säga att jag inte alls sett särskilt många filmer från i år men jag tycker att dom där riktigt stora titlarna har saknats. Med några få undantag som t ex avslutningen på Harry P, Finchers Stieg Larsson-tolkning och Tintin's storslagna återuppvaknande så har det varit få filmer det snackats om och därför har det snackats mer om nästa års storfilmer, i synnerhet två av dom som jag kommer nämna strax. Men förutom en maskerad hjälte och en kortvuxen dito så finns det mer att se fram emot. The Pirates (30 mars), The Artist (också 30 mars), 50/50 (20 jan) är några jag ser fram emot. Johnny Depp återbesöker Hunter S Thompson i The Rum Diary (13 jan) men jag känner mig lite tveksam till den. Biopics verkar annars vara lite av 2012's grej, Michelle Williams ska spela Marilyn Monroe (13 jan), Leo DiCaprio ska gestalta J. Edgar Hoover (20 jan) och Meryl Streep ska inkassera sin sjuttonde Oscar-nominering som Margaret Thatcher. Utöver detta så kommer Lejonkungen (6 jan), Star Wars Episode 1 (10 feb) och Titanic (6 apr) tillbaka till biograferna i nya 3D-versioner men det vill man ju bara gråta åt. Men som sagt dom största filmerna nästa år är ändå The Dark Knight Rises (20 jul) och The Hobbit: An Unexpected Journey (12 dec) och båda filmerna har släppt trailers dom senaste dagarna:




I sommar ska Chris Nolan avsluta sin batman-trilogi utan Heath Ledger att förlita sig på som The Dark Knight gjorde till lite för stor del. Kanske är det till det bättre. Denna den andra trailern till filmen känns hur som helst lovande. Tror jag. Jag såg den första gången igår och har sett den några gånger nu och förundras varje gång hur en så ointressant trailer kan vara så jävla bra. Visst man får se Bane, en kollapsande football-plan (vilket jag tyckte såg awesome ut), lite slagsmål och lite explosioner men annars kändes trailern ganska trist därför är jag så förbryllad över att jag ändå tyckte den var svinbra. Ska bli intressant att se om Bane kan åtminstone lite fylla Jokerns skurkskor från förra filmen även om det är stora skor att fylla både bildligt och bokstavligt. Omöjligt att inte se fram emot den här i alla fall.



Det är sju år sedan The Return of the King: Extended Edition släpptes på DVD och även om det känns konstigt så har jag faktiskt inte sett Sagan om ringen-triloigin sedan dess. Då gillade jag dom men jag har blivit mer skeptiskt över hur bra dom egentligen är ju längre tiden har gått och ju mer Peter Jackson har gjort. Men även om jag har en del onda aningar inför The Hobbit så ljuger jag om jag säger att jag inte längtar till den. Har som sagt lite svårt för Jackson men jag är ändå glad att det är han som gör den tolkningen av boken om Bilbo, som jag personligen gillar mer än ringen-böckerna. Det hade visserligen varit intressant att se vad Guillermo del Toro hade gjort med filmen för även om han får cred som co-manusförfattare så tror jag inte hans avtryck kommer vara så stora. Vad finns det att säga om trailern då? Ja den känns lite som Fellowship of the Ring, som nog är den bästa i trilogin (som sagt sjukt längesen jag såg dom), ömsom lättsam och mysig och ömsom mörk och episk. Martin Freeman ger sken av att vara ett helt perfekt val som en ung Bilbo och Sir Ian McKellan ser ut att göra ännu en gedigen insats som Gandalf. Persbrandt syns inte till i trailern men det ska bli kul att se vad han kan tillföra. Draken Smaug skymtas inte heller här så det enda jag kan säga om honom är att det är synd att inte ryktet om att Leonard Nimoy skulle göra rösten besannades. Om ett knappt år kommer den första delen på bio och innan dess ska jag nog hinna plöja genom trilogin och bli ännu mer peppad.

Kommentarer
Postat av: Lovan

Längtar efter The Hobbit, håller med om att det skulle varit intressant att se var Del Toro hade gjort med historien. Hoppas att den inte fokuserar för mycket på 3D aspekten shit flying towards the screen på bekostnad av historia eller karaktärutveckling. Jag är dock lite glad att Jackson är med på filmen, han har gjort de bästa filmatiseringarna av Tolkiens böcker - hittills. :)

2011-12-21 @ 15:29:59
URL: http://leouwa.blogspot.com/
Postat av: Gamusicineast

Håller med dig i allt, avskyr 3D och tänker göra allt för att få se The Hobbit i normalt format. Och som sagt om jag inte är Peter J:s största fan så hade det känts fel om nån annan skulle gjort den här filmen.

2011-12-21 @ 16:30:43
URL: http://gamusicineast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0