Disney Classics #23: The Rescuers



The Rescuers (1977)

Good guy: Bernard 2/5
Den vidskeplige något klumpige vaktmästaren Bernard blir hjälte och får den snygga tjejen. Sånt gillar man ju. Väl?

Bad guy: Madame Medusa 3/5
En lite mindre färgstark Cruella de Vil men inte långt bakom. Medusa kidnappar ett barn för att kunna utnyttja henne till att hitta en gigantisk diamant, det är ändå ganska elakt. Dessutom har hon två alligatorer som husdjur vilka hon dessutom använder som vattenskidor i slutet. Well done!

Love interest: Bianca 1/5
Ungerns representant i Rescue Aid Society är den vackra musen Bianca men som rescuer känns hon ganska meningslös. Hon klarar inte särskilt mycket på egen hand och springer mest omkring och är kåt på Bernard.

Comic relief: Orville 2/5
Albatrossen med begränsade flygegenskaper är inte med särskilt mycket i filmen men är lite smårolig iaf. Kan även nämna den icke-talande trollsländan Evinrude som är en i raden tystlåtna komiska figurer i Disneyfilmer.

Musical numbers: 1/5
Är bara ett fåtal sånger med i filmen och dom är riktigt mesiga allihopa. Rescue Aid Society-låten kan få vara ett undantag då den är ok åtminstone.

Total: 2/5
Tänkte när jag såg den att det kändes som det kanske kunde bli en trea, den är trevlig och blir ganska spännande i slutet. Men nu när jag tänker tillbaka så får det bli en hyffsat stark tvåa. Karaktärerna är ok men ingen som lyfter till någon hög kvalité, även om Medusa är nära. Jag kom ihåg att jag gillade uppföljaren när jag var liten och den kommer snart på listan, fem filmer kvar tills dess och först ut är...


Next up: The Fox and the Hound

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0