Disney Classics #22: The Many Adventures of Winnie the Pooh



The Many Adventures of Winnie the Pooh (1977)

Good guy: Winnie the Pooh 3/5
Hur god Pooh Bear egentligen är kan verkligen diskuteras. Han är ett dumdrygt, självupptaget matvrak. Som Karlsson på taket ungefär och jag älskar ju Karlsson på taket. Det är lite skoj när Pooh går från att låta nästan besviken när han får reda på att han "råkat" rädda Piglet till att ändå bli glad när det fastställs att han således är en hjälte. Egoistiska svin men svårt att inte tycka om honom.

Bad guy: Christopher Robin 1/5
Elakhet finns det ju inte gott om i the Hundred Acre Wood men det händer ju en del jobbiga saker och med tanke på att det trots allt är Christopher Robins fantasi som skapar dessa historier och utsätter sina gosedjur för diverse hemskheter så får han vara bad guy. Men han är ju rätt löjlig.

Love interest: Honung 1/5
Lika lite kärlek som elkahet finns det i filmen men Pooh älskar honung. Punkt.

Comic relief: Tigger 2/5
Personligen tycker jag Eeyore är roligast med sin obotliga pessimism men Tigger får ändå anses vara comic relief i denna film. Han är ganska charmig och glädjespridande.

Musical numbers: 3/5
Det finns en del trevliga låtar i denna som Tiggers lilla trudelutt och kanske framförallt Heffalump-låten vars drömsekvens för tankarna till Dumbos fylledröm om elefanter.

Total: 3/5
Det är svårt att ogilla Winnie the Pooh, även om dom tre historierna i denna film inte är jätteintressanta så låter jag mig ändå charmas av tygdjurens bravader. Mycket metahumor används vilket uppskattas. Hur karaktärerna interagerar med boken som historierna utspelar sig i är skickligt utfört och när Gopher, en av Disney påhittad karaktär, blir less och drar och säger "I'm not even in the book" är skoj. Om 28 filmer så får jag åter igen stifta bekantskap med den här björnen och hans vänner och det ser jag fram emot.


Next up: Avslutar 70-talet med Bernard och Bianca i The Rescuers

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0