Disney Classics #14: Peter Pan

You're a crook Captain Hook, Judge, won't you throw the book at the pirate!



Peter Pan (1953)

Good guy: Peter Pan 2/5
Han är huvudsakligen bara en dryg unge men det går ju inte förneka att han har mad skills inom flygning och fäktning bland annat.

Bad guy: Captain Hook 3/5
Är ganska klantig och fjantig för att vara bad guy men jag gillar honom, lite av filmens behållning faktiskt. Har några episka duster med krokodilen som åt upp hans hand, något som Peter Pan låg bakom vilket gör att Hook är efter den grönklädde ynglingen. Han är ganska elak stundtals också speciellt då han skjuter en i sin besättning till döds (får man förmoda iaf) för att denne spelar dragspel.

Love interest: Wendy 1/5
Om Peter Pan är lite dryg så Wendy mycket värre. En lillgammal jobbig tjej som bara springer runt och ropar "Peter" hela tiden.

Comic relief: Mr Smee 1/5
Nej usch vad tråkig. Sämsta comic relief-en så här långt vill jag nog påstå. Det är tur att Mr Smee's boss Hook är rolig istället.

Musical numbers: 2/5
Några roliga sångnummer från piraterna men det är framförandet Why is the Red Man Red? från indianerna i filmen som är höjdpunkten musikmässigt. Visst det fick skit för sina smårasistiska stereotyper men that aside så är det en trevlig låt.

Total: 2/5
Vet inte riktigt varför men jag föll inte direkt för Peter Pan. Som sagt Capn Hook är bra men i övrigt känns det som det mest är massa jobbiga barn som springer om kring. Det roligaste i filmen är nog den fruktansvärda fasa som lamslår famljen när Wendys pappa säger åt henne att hon är för gammal för att sova i samma rum som sina bröder utan ska få ett eget rum. "Father!?" "George!?" "What?" "No!" utbrister mamman och barnen ackompanjerad av dramatisk musik och jag förstår inte riktigt varför. Komiskt.


Next up: Lady and the Tramp


Pluspoäng för övrigt för den som tar var citatet ovanför postern kommer från!

Kommentarer
Postat av: Mathias

Hahaha du vet att jag vet vart det kommer från. Jag och Petter kollar igenom serien.



Jag älskar denna bloggen!!!!!

För övrigt anser jag att en blogg med enbart listor är en grym idé.

2011-12-03 @ 23:56:52
Postat av: Gamusicineast

Det är bra grejer!



Idén till List-bloggen kom när jag började fundera över hur top 5 Martin Luthers teser skulle kunna se ut.

2011-12-03 @ 23:59:58
URL: http://gamusicineast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0