Bio: Inception

Såg att jag missat att publicera Inception-recensionen, Varsågod:

Årets biofilm, fyra på imdb's top 250-lista, filmen alla pratat om i sommaren. Hypen över Christopher Nolan's nya film, Inception, har kanske inte varit av Avatar-proportioner men den har varit stor vilket gjorde mig lite skeptisk faktiskt. Jag älskar Christopher Nolan så en ny film med honom som inte handlar om mörkklädda superhjältar (inget ont om Nolans Batman-filmer) fick mig såklart väldigt intresserad. Men av erfarenhet så blir jag lite, lite avskräckt när alla ser och älskar storfilmer på bio. Avatar levde verkligen inte upp till hypen enligt mig och med tanke på Nolan så tycker jag The Dark Knight inte heller var så bra som alla sa, jag föredrar faktiskt Batman Begins. Så vad är Inception för film egentligen? Det är svårt att inte säga för mycket om handlingen men jag ska försöka ge en kort sammanfattning:
Cobb (Leo DiCaprio) är en tjuv som gör inbrott i folks hjärnor med hjälp av en teknik som gör att han kan ta sig in i "offrets" drömmar för att hitta deras hemligheter. Detta har lett att han inte får återvända till USA och sin familj och därför måste han ta ett sista jobb för att kunna få tillbaka sitt liv.
Storyn är lite invecklad med tanke på att karaktärerna går in i folks drömmar i drömmarna och i början är det lite småsnurrigt men efter en stund så känns allt trots all förvirring helt glasklart och det är det som gör Nolan till en så bra berättare. Han lyckas berätta sina invecklade och intressanta storys på ett logiskt sätt. Men lyckas han att göra en bra film denna gång? Lyckas Inception leva upp till hypen?
Well, det är inte tidernas fjärde bästa film genom tiderna iaf. Varför? OK först lite kritik. Karaktärerna i Inception känns inte särskilt djup med Cobb som undantag. Både Ellen Page och Joseph Gordon-Levitt gör stora roller, och gör det bra, men vi får inte veta så mycket om vilka deras karaktärer är. Sen tycker jag personligen att Christopher Nolan har blivit lite för stor för sitt eget bästa. Han kommer aldrig att göra en lika lågmäld, subtil och, i mitt tycke, sjukt bra film som Memento utan det blir lite för mycket Hollywood, lite för pampigt och dessutom vid vissa tillfällen kusligt nära "dålig-action-humor" (eller "Michael-Bay-humor"*).
Dock lyckas Nolan fortfarande hålla sitt avstånd från den "vanliga" actionfilmen, mest tack vare den fantastiska storyn så klart. Nolan vet nog inte hur man gör en ointressant film och just story-mässigt når han sin kulmen i och med Inception. Men sen är det ju inte bara att han har en bra story hur han sen bygger upp drömvärldarna och använder sig av den är helt fantastiskt. Detta är dessutom första gången sedan hans debut som Nolan skriver manuset helt själv och det känns lite som han nog behöver sin side-kick, och bror, Jonathan, inte för att manuset till Inception är dåligt men det är inte heller fantastiskt.
Jag var inne på actionfilm tidigare och även om det är lite svårt att se Inception som en renodlad action så är det nog i den genren man får i huvudsak placera den och det finns en actionsekvens, en fight, som är en av dom bästa jag någonsin sett. Gordon-Levitts karaktär har sövt ner sina kollegor i en andra dröm (låter krångligt som sagt men det blir logiskt när ni ser den) och måste hålla Cillian Murphys karaktärs vakter från att stoppa uppdraget. Han befinner sig i en hotellkorridor men eftersom han i den tidigare drömmen sitter och sover i en bil som precis håller på att volta så är gravitation fucked up i den andra drömmen så hela korridoren snurrar runt medan han håller på att fightas med skurkarna vilket får resultatet att jag måste göra en lista över bästa film-fighterna snart och den här hamnar lätt top 3 om inte högst upp.
Som sagt, Inception är inte tidernas fjärde bästa film men jag skulle ändå vilja påstå att den lever upp till hypen. Svårt att säga efter en titt men just nu känns det som tillsammans med Matrix och Terminator 2 så är den i topp när det gäller actionfilmer iaf (om man nu ska klassa den som action alltså) och jag kan nästan förutspå att den kommer vara åtminstone topp 4 när 10-talet ska summeras om drygt 9 år.

9,5/10

*I majoriteten av hollywoods actionfilmer, kanske mest märkbart i Michael Bays alster, så förekommer ofta en hel del one-liners som i regel inte alls är roliga och ofta helt out of context och onödiga. Nolan var som sagt nära men gick inte helt ner sig i skiten.