Filmarkivet: Moon



Titel: Moon
År: 2009
Regi: Duncan Jones
Manus: Duncan Jones & Nathan Parker
I rollerna: Sam Rockwell, Kevin Spacey
Handling: Sam Bell (Rockwell )har jobbat med att skörda energi på en månen i tre år och har nu bara två veckor kvar innan han får lämna basen och sin medhjälpare, roboten GERTY (Spaceys röst), för att kunna återvända till sinfru och dotter. Men under de 14 sista dagarna händer allt mer mystiska saker, håller Sam på att bli galen eller vad är det som pågår egentligen...

Min åsikt: Trots att jag inte hört nåt om filmen mer än att den har fått bra kritik och tyckt att den verkade bra så hade jag rätt så höga förhoppningar. Dessa förhoppningar infriades med råge! Det är lätt att dra paralleler till Kubricks 2001: A Space Oddesey såklart, inte minst tack vare den inte lika mordbenägna kopian av HAL, GERTY, som Spacey passande nog gett rösten till. I början funderade jag för mig själv hur jag skulle kalla Moon för "den enkla mannens 2001" eller "A Space Oddesey for dummies" men den utvecklades den till något mycket mer. I inledningen kändes det som att det är ännu en, om än bra, film om en rymdresa gone wrong men allt eftersom filmen gick, mystiken tätnade och ploten började twistas så insåg jag att detta är en fantastisk drama/thriller.
Moon är en ganska enkel film, man tänker inte på att det trots allt är en sci-fi-film, det är inte särskilt mycket effekter och det hela känns ganska avskalat men det gör absolut ingenting och fokus läggs på den bra storyn som dessutom drivs framåt av en fantastisk Sam Rockwell i huvudrollen med lite hjälp av Spaceys robot.
Duncan Jones, som för övrigt är David Bowies son, har gjort en mycket bra debutfilm och det ska bli spännande att se vad han kan åstadkomma i framtiden. På gång är ännu ett sci-fi/drama, Source Code med Jake Gyllenhaal, och han har även pratat om en eventuell "semi-sequel" till Moon. I vanliga fall är jag sällan för en uppföljare men i detta fall är jag inte helt främmande för tanken, det finns helt klart en story att berätta men skulle det inte bli av så blir jag inte ledsen. Moon är en klockren film på egen hand och jag rekommenderar alla att se den, sci-fi-älskare eller inte.

9/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0