En duva satt på en gren - och funderade över tillvaron

Sveriges, enligt mig, mest intressanta och överlägset bästa regissör heter Roy Andersson. Hans två senaste filmer Sånger från andra våningen (2000) och Du levande (2007) är tragikomik i dess mest sanna form, håller absolut högsta kvalité och finns med bland mina favoritfilmer.
För att finansiera sina långfilmer, eftersom de inte direkt brukar gå hem bland den breda massan och ligga etta på biotoppen, så brukar Roy regissera en hel del reklamfilmer, på senare tid är väl reklamserien för Felix ketchup den mest kända. Vad jag försöker komma till är att jag såg en reklam för ett låsföretag alldeles nyss och om det inte är Roy som ligger bakom så är det någon som snott hans stil rakt av. När jag skulle kolla upp om det var han som var upphovsman så halkade jag in på Anderssons hemsida. Väl där fick jag inte reda på så mycket om reklamen men däremot möttes jag av budskapet att arbetet med den tredje delen i den trilogin som inleds med de två tidigare nämnda filmerna har påbörjats. Titeln på filmen är densamma som rubriken till detta inlägg: En duva satt på en gren - och funderade över tillvaron. Enligt Svenska filminstitutet så är handlar den om "Två män; en som reser runt och säljer något, en som är lätt förståndshandikappad. Det är försäljaren som berättar för sin kamrat om varför samhället är som det är."
Tyvär får man nog vänta ett par år till innan man får avnjuta en ny Roy Andersson-film men det känns bra den är på gång iaf!

Första testtagningen från filmen ser ut så här



Meeting with death no. 1 A man stricken by a heart attack when trying to open a bottle of wine

Kommentarer
Postat av: Emz

Roy Andersson så jäkla bra!! Rå snygga miljöer!! Blev som sagt fast då för läänge sen när Sånger från andra våningen kom, kärlek. Tack vare Roy så är de till o med trevligt att kolla på reklam.

2010-08-07 @ 17:33:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0