Bio: Sherlock Holmes

Det var dags för årets första biobesök i förrgår. För underhållningen stod en engelsman och en amerikan som spelar engelsman. Med andra ord Sherlock Holmes.
Förväntningarna var ganska höga från min sida trots att man var lite rädd med Guy Ritchie som regissör med tanke på hans senaste "fiaskon".
Lite om handlingen. Sherlock Holmes (mycket bra spelad av den alltid lika älskvärda Robert Downey Jr) och hans kompanjon Dr. Watson (Jude Law) har fångat mördaren och svart-magikern Blackwood som döms till döden. Holmes blir efter fångatagandet väldigt uttråkad och bitter över att Watson ska flytta från honom och lämnar knappt huset. Men när Blackwood återuppstår och åter igen sprider skräck i London väcks även mästerdetektiven till liv och ett nytt äventyr tar sin början.
Guy Ritchie är tillbaka i gammal fin "Lock Stock"-form. Även om det denna gång är lite mer påkostat och större namn i rollistan så känns hans stil igen, dock både på gott och ont. Sherlock Holmes är en väldigt underhållande film, replikerna är rappa och utomordentligt levererade, bildspråket är coolt och iögonfallande, berättartekniken är fulländad. Precis som i Lock Stock och Snatch alltså. Precis som i dom två så kan jag tycka att karaktärerna saknar lite djup. Jag kan på ett sätt förstå det i denna där karaktärerna redan är så välkända men som för mig som inte har någon direkt relation till Arthur Conan Doyle's gamla böcker så vill jag veta mer om deras bakgrund och vad det är för personer vi möter. Att Sherlock och hans love interest, Irene Adler (Rachel McAdams), har möts tidigare nämns i förbifarten men det läggs ingen stor vikt på karaktärernas liv innan filmen. Men det är mycket action, slagsmål, explosioner men även mycket detektiv-arbete. Ritchie väljer att "spola tillbaka" och "spola fram" filmen för att visa hur Sherlock tänkte när han gjorde något eller hur han tänker göra något, ett mycket effektivt och underhållande berättarknep. Detta tillsammans med den härliga humorn gör, som jag sa tidigare, Sherlock Holmes till en underhållande film. Underhållning i hög klass.

8/10


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0