Filmarkivet: Short Cuts



Titel: Short Cuts
År: 1993
Regi: Robert Altman
I rollerna: Julianne Moore, Tim Robbins, Robert Downey Jr.
Handling: Vi får följa 8 familjer/par under ett par dagar i deras (inte alltför) vardagliga liv i LA.

Min åsikt: Magnolia är min absoluta-favoritfilm och eftersom Short Cuts satte standarden för flera-historier-som-knyts-samman-till-en-genren borde jag ju gilla den också. Det gör jag också dock inte lika mycket. Likheterna är ganska många, båda utspelar sig i California, båda har utomordentliga ensembles, Julianne Moore är med i båda, och så som sagt det där med flera livsöden vars vägar möts på ett eller annat sätt. Därför är det ju lätt att vilja jämföra dom två filmerna och som jag sa så kommer den inte upp i Magnolia-klass, dels för att inte karaktärerna är lika intressanta och dom små historierna inte är lika gripande och berörande, märk på att jag säger "inte lika" som Magnolia inte att karaktärerna eller historierna är tråkiga eller så det finns många scener som verkligen berör. Och skådespelarna är även här kanon, tidigare nämnda Julianne Moore, Robert Downey Jr., Jack Lemmon, Frances McDormand, listan görs lätt väldigt lång. T o m Tom Waits imponerar. Manuset är klockrent och det hela är mycket välregisserat. Älskar man Magnolia kommer man även gilla denna och, för att dra en parallell till ännu en liknande film, gillar man Crash så bör man älska Short Cuts.

8/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0