Bio: A Christmas Carol 3D

Fullt upp har det varit i november, inte minst senaste dagarna med Modern Warfare 2 som stort tidsfördriv, så bloggen har fått vila lite men det känns som det är dags för lite catching up. Ett biobesök har det blivit nämligen Disney's senaste bidrag till julfilms-biblioteket: A Christmas Carol
Charles Dickens klassiska julsaga har återigen gjorts för the big screen alltså och denna gång är det en animerad 3D-verision regisserad av Robert Zemeckis och med Jim Carrey som Scrooge m fl.
Storyn är ju välkänd vid det här laget så här kommer en snabbverision; Ebenezer Scrooge är en gammal man som är enormt gnidig och tycker det mesta i världen är humbug. En julafton blir han hemsökt av ett gäng andar, en visar Scrooges muntrare förflutna, en hans bistra nutid och en hans mörka framtid och tillsammans ger dom honom en life-changing experience.
Förutom den nya tekniken är det inte mycket som är nytt, efter att ha sett lite klipp från andra filmatiseringar får man uppfattningen av att det i stort sett en tecknad remake av 1951 års film Scrooge, från miljöer till Carreys imitation av Alastair Sims rolltolkning för snart 60 år sedan. Det som dock gör denna film rätt så intressant är ju att det är 3D. Jag har sett en 3D-film tidigare, Coraline, och var väldigt kluven till den nya tekniken. Dock känns denna film mer gjord med 3D-perspektivet i åtanke än Coraline vilket gör att effekterna i A Christmas Carol blir betydigt häftigare och mindre malplacerade. Dock är jag ändå lite kluven till hela 3D-fenomenet. Å ena sidan känns det lite väl mycket effektsökeri och en del effekter känns som dom bara är där för att det ser coolt ut. Å andra sidan skulle jag förmodligen inte ens sett filmen om det inte varit för att den är i 3D.
In conclusion så känner jag att denna film är väldigt mycket yta, storyn och karaktärerna får inget direkt djup och själva animeringen är jag inget fan av då den i min smak saknar värme och känsla. Jim Carrey gör dock ett bra jobb som diverse röster och lockar till en del skratt (även om det inte är huvudmålet med filmen). Allt som allt en schysst bioupplevelse utan att ge mig lusten att se den igen, framförallt inte hemma på DVD.

5/10

Kommentarer
Postat av: K

är jag den enda som aldrig hört den förut? puss!

2009-11-15 @ 23:49:49
Postat av: Maja.

Har sett de andra versionerna av A christmas carol, så man måste väl se denna med:)

2009-11-16 @ 00:05:56
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Tessie

Jag håller med dig Krick, fast jag älskar 3D med hela hjärtat... Effektsökerierna också!

2009-11-16 @ 12:07:31
URL: http://www.theresaflodman.se/
Postat av: Gamusicineast

K: Hört vilken?

Maja: Lätt värt ett 3D-biobesök om man gillar sagan!

Tessie: Svårt att inte tycka om egentligen!

2009-11-16 @ 14:26:54
URL: http://gamusicineast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0