Limbo

Indie-spelscenen är nästan lika uppmärksammad som den stora spelscenen nu för tiden och Braid som släpptes för ganska exakt två år sedan var lite av ett startskott för indiespelens succé. Braid var ett sparsamt och stilrent pussel/plattformsspel och visade att det varken krävs fantastisk grafik eller 100 vapen för att ett spel ska hålla högsta kvalité idag. Det banade därför väg för andra simpla spel och det senaste i raden heter Limbo, är utvecklat av danska Playdead och släpptes exklusivt till Xbox Live i slutet av Juli.
Enda beskrivningen man får av spelet när man ska ladda hem det är "Uncertain of his sister's fate, a boy enters Limbo" resten får man se med egna ögon. Men när man väl börjar spela så är det inte mycket man ser ändå. Limbo är en nästan helt och hållet svart värld, ljuset finns där i bakgrunden men det är mest till för att kasta skuggor. Pojken man spelar som är bara en silhuett och den största fienden är det lömska mörkret. På vägen möter man också andra faror så som jättespindlar, parasiter som mixtrar med hjärnan m m. Man möter också andra människor men är dom inte döda så syns dom oftast i utkanten av skärmen där dom gillrar en fälla. Sin syster ser man inte röken av och vad som hänt henne har man ingen aning om.
Limbo är likt Braid ett pussel/plattformsspel och även om det inte är lika kluriga tankenötter man ställs inför här så får man då och då gnugga geniknölarna lite extra men Limbo är ett ganska lätt spel ändå och inte särskilt långt, jag klarade spelet på kanske 2 timmar. Men förutom att spelet är kort så finns det inga andra stora fel. Gameplayet är inte komplicerat, man har en knapp för att hoppa och en knapp för att trycka på knappar och dra i spakar och annat, så det gäller helt enkelt att hoppa och flytta lådor till strategiska positioner för att inte klyvas, krossas, drunkna eller elektrifieras.
Det man istället hänförs av är den lika okomplicerade designen. Det finns inga färger i Limbo, allt är svart och vitt med ett övertag för det svarta, men miljöerna känns ändå väldigt levande och dom hjälper till att bygga upp mystiken i spelet. Och mystiken är en stor del av spelet och efter att ha sprungit igenom Limbos skogar och fabriksliknande delar och kommit till slutet är man lika ovetande som när man startade men med en riktigt god spelupplevelse rikare.
Kommentarer
Trackback